Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) - HARUS BACA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Minggu yang sangat sibuk untuk menyiapkan soalan-soalan Final Exam. Susah beno nak menyiapkan soalan-soalan ni ye.. Lagi susah daripada kita nak menjawabnye. Lupakan pasal soalan-soalan exam ini semua... Jom kita pi siasat pasai SBPA.

Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA), heboh betoi orang dok kata. Kat blog CUEPACS, macam-macam ada pasal ni. Kalau nak baca bolehlah klik CUEPACS.

Sebelum meneruskan membaca entry MO ni silalah baca entry yang ditulis oleh abang MO ni dulu.. Ecewahhh, abang la konon kan. Heheh. Dah dia lagi tua, abang la kot ke pakcik entah. Pakcik pun mungkin jugak kan..

Ok, kalau dah habis baca entry tu boleh la sambung baca tulisan MO pulak.

Kerja biarlah ikhlas, ni keja dok tunggu gaji setiap bulan (walaupun tunggulah jugak kan) tapi enjoylah dengan kerja walaupun kepenatan selalu menjalar ke setiap urat saraf.. huhu.. Bila dah bekerja ni otak ni asik dok pikio duit ja sebab duit yang keluaq tu lagi banyak dari yang masuk. Haaaaaaaaaaaa, masalah sungguh kalau macam tu kan. Berbelanjalah mengikut kepeluan. :-)

OK, bila berbicara bab pencen pulak. Bagi MO, tak payah pikir nak pencen sampai umur 60 tahun ke tak. Umur kita ni esok pun belum tentu hidup kan. So, apa salahnya kalau pilih bersara 60 tahun, kerja ja macam biasa. Andai katanya di saat-saat 50++ tu terjatuh sakit, boleh mengusulkan untuk bersara awal walaupun kita dah sign agreement untuk bersara umur 60 tahun. Kerajaan bukanlah kejam sangat, dah sakit terlantar pun nak paksa kerja kan. :-) Tapi kalau rasa badan tu tak kuat untuk bekerja sampai umur 60 tahun, silalah bersara awal. 

Abah MO, memilih untuk bersara pada umo 58 tahun. So, masih ada beberapa tahun sebelum abah bersara. Setia dengan sekolah lama selama 32 tahun, alih-alih pada tahun ni abah ditukarkan ke Kolej Matrikulasi Changlun, Kedah.. Huihhhhh, jauh tu dari rumah MO. Hampir 2 jam jugak la naik kereta. Jadi terpaksalah mama dan abah berenggang seketika sebelum abah memohon untuk ditukarkan ke Kulim semula. Di kala usia menghampiri waktu senja perlu pula berjauhan dengan keluarga. Dok pikio-pikio jugak, nanti abah kena iron baju sendirilah, kalau tak mama akan iron seminggu 5 pasang kemeja dan seluar slack abah... Ngeh3.. Kalau anaknya ni, nak pi keja pagi ni, pagi ni jugak baru iron baju. Huhuhu. 

Apa pun semoga Allah permudahkan urusan. Ameen..

MO kata : MO sedang mendidik jiwa supaya mengikhlaskan diri bekerja kerana Allah. Bila kita ikhlas kerana ALlah, kerja yang dilakukan akan jadi ibadah yang diberi ganjaran. :-)

Sekian Wassalam..

3 Pesanan:

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

Ikhlaskn diri. ;) LIKE

aamalinaazman said... [Reply]

weee
kmk?
matrik cek dulu tuu :))

mas saari said... [Reply]

sangat setuju dengan MO... kenapalah cuepacs nak pertikaikan lagi pasal skim ni, dah dapat naik gaji tu bersyukurlah kan? ini tidak ada saja yang tak puas hati...

Mas pun sependapat dengan MO, sign je 60 tahun, kalau larat kita kerjalah sampai pencen... kalau ditakdirkan kita sakit bersaralah awal..senang kan?

itulah manusia... tak dapat naik gaji bising, dah dapat tak puas hati pulak! hurmmmmm...