Rasa Hati


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Sibuk..Sibuk..Sibuk.. Itu alasan.. Banyak kekangan sebenarnya. Kekangan idea dan kekangan masa untuk bersama buah hati saya yakni Laman Muslimah Optimis ni.

Esok temuduga untuk MQA. Semoga dipermudahkan segala urusan dunia ini. Semoga urusan dunia ini akan menjadi jambatan untuk kita melangkah ke akhirat. Ameen. 

Di opis ni, kelas pulak penuh dari jam 11 pagi sampai 6 petang. Tengah-tengah hari ni termengantuk pulak. Jadi sebelum melangkah ke kelas pada jam 2 petang, MO sempat hasilkan sebuah puisi yang entah apa isinya. Tiba-tiba idea datang kan, tulis sajalah. 

Kalau tak best pun, baca jugak. Hehehe.

Rasa Hati


Seketul daging yang bernama hati memang tempatnya di dalam tubuhku,
Tapi bukan aku yang berhak ke atas rasa hatiku,
Pencipta Rasa itu yang telah memasukkan ‘rasa’ itu,
Kadang-kadang kita merancang mahu itu mahu ini,
Tapi jangan kita lupa,
Allah juga merancang,
Dia memberikan keperluan kita,
Dia tidak sekali-kali memberikan kehendak kita,
Kerana Dia memang tahu apa yang kita perlukan dalam hidup.

Buat ‘rasa’ hatiku,
Aku tidak pernah meminta ‘rasa’ ini,
Aku tidak pernah memaksa hati ini menyuburkan ‘rasa’ itu,
Cuma sentiasa kukatakan dalam setiap doaku,
Berikan ‘rasa’ itu jika sudah tiba masanya,
Dan apabila ‘rasa’ itu terserap masuk ke dalam jiwaku,
Aku senang memilikinya,
Aku berdoa supaya ‘rasa’ ini terus kekal,
Sehingga pada suatu masa,
Aku dijemput pulang ke kampung halaman,
Pada masa itu,
Biarlah ‘rasa’ yang aku miliki itu berkubur bersama-samaku.

‘Rasa’ itu semakin mekar dalam jiwaku,
Namun jika dikhianati entah bila ‘rasa’ itu akan bersarang kembali.


MO kata : Hidup ini penuh dengan dugaan dan rintangan kerana itu adalah proses untuk Allah menjadikan kita sebagai mukmin profesional. Saya kuat untuk menghadapinya, InsyaAllah. :-)

Sekian Wassalam.

13 Pesanan:

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

Ampa y kmi knai kuat sgt. ;)

Ain Dzaya said... [Reply]

insyaALLAH..jadikan ain pengajaran untuk jadi lebih tabah menghadapi dugaan ALLAH :)

psstt...janji ALLAH untuk orang bakal berkahwin ♥

Ckin Kembaq said... [Reply]

luahan hati MO?

Rozuan Ismail said... [Reply]

good luck esok!!

Ca Cik Duyung said... [Reply]

da lama ca tak berpuisi..ca minat gak berpuisi ni.. nice one MO~ :)

kiera'sakura said... [Reply]

semoga rasa itu tidak dikihianti namun dihargai... :)

Anonymous said... [Reply]

Salam, saya tahu miss seorang yang kuat. Thanks miss for everything.

Muslimah Optimis said... [Reply]

@fRaMe LenSeS

doakan kami terus kuat ya sahabat

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Ain Dzaya

ya, setiap yang berlaku itu penuh hikmah dan kita wajib amik pengajaran daripadanya kan

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Ckin Kembaq

hahaha.. takdaklah luahan sangat.. hehe

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Ca Cik Duyung

yaka.. MO suka jugak baca puisi ni

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Rozuan Ismail

alhamdulillah.. teriam kasih wan

Muslimah Optimis said... [Reply]

@kiera'sakura

huhuh... biarkan Allah menentukan semuanya pada masa akan datang