Misi Kemanusiaan Royal Belum 2.0 (2014)

Bismillahirahmanirrahim. 

Alhamdulillah 3 September 2014.

Masa yang Allah peruntukkan untuk kita 24 jam sehari berlalu dengan begitu pantas. Jika dulu manusia ibaratkan masa itu seperti emas yang sangat mahal harganya. Namun kini masa lebih sinonim diibaratkan seperti sebilah mata pedang, jika terlewat pedang itu akan memancungmu. 

Syukur pada ALLAH kerana dengan izinNya saya bersama rakan-rakan yang lain berjaya menawan Hutan Belum (sebahagian sahaja). Hutan Belum ni merupakan hutan yang tertua di dunia. Haiwan-haiwan liar pun banyak dalam tu. 

Entry ni tertangguh selama 2 tahun. Fuhh lama sangat.

Kat sana ada sekelompok masyarakat minoriti, Orang Asli kaum Jahai. Rambut kerinting dan berkulit gelap, sekali tengok sama macam orang negro kat Afrika. Kalau buat lawatan ke sana biasanya kami akan bawa barang-barang asas yang boleh didermakan seperti minyak, beras dan sebagainya.

Kat sana juga ada kawasan berbukit yang menjadi kawasan pembiakan bunga pakma aka bunga Raflesia tapi malangnya masa kami pi bunga raflesia masih belum kembang. Bukan rezeki kami la nak tengok bunga yang mengembang beberapa hari je dalam setahun lepas tu akan mati.

Sebenarnya nak cerita banyak lagi tapi dah lupa. Hehehehe. Kalau nak tau, anda kena pi sendiri ke sana. Tidoq dalam houseboat. Best. Pengalaman baru.

MO kata : Hidup mensyukuri nikmat Allah bagi.

0 Pesanan: