CERITA SERAM PESONGKAN AKIDAH KANAK-KANAK

Assalamualaikum wbt.. 2010 telah melabuhkan tirai, 2011 memunculkan diri. Hari ni 11.1.11.. cantik kan nombor... ermmm.. 12 bulan akan datang 2011 juga akan meninggalkan kita dah kita akan berjumpa pula dengan 2012. Masa sangat pantas berlalu . Bukan soal masa yang MO ingin kongsikan namun kali ni MO ingin kongsikan mengenai penderaan emosi kanak-kanak dengan banyaknya penerbitan cerita-cerita seram di Malaysia. 

Kalau anda semua perasan la kan, sangat banyak cerita-cerita seram yang ditayangkan di televisyen dan menggunakan symbol U iaitu sesuai untk tontonan umum. Hai, sesuai ke budak-budak tengok. Last-last tak dapat nak tidur pulak. Bukan kanak-kanak saja tak dapat nak tidur orang dewasa pun sama jugak. Ha tu la, tengok lagi cerita seram. Banyak sangat cerita seram yang ditayangkan, tak dapet den nak tulis tajuk semuanya sebab tak ingat.. Bukan MO tak tengok, tengok la jugak tapi tak berapa gemar nak tengok.. hehehe… Tajuk tu anda cari sendiri ya…

Filem dan drama seram yang dihasilkan oleh pihak barat telah lama ditayangkan di Malaysia. Kalau cerita-cerita di Malaysia ni mungkin juga sedikit sebanyak ada melakukan kepercayaan kurafat dalam cerita tersebut dan pelakon tersebut pula terpaksa melakonkan watak yang diberikan. Walaupun niat mereka mungkin nak memberi pendedahan kepada orang ramai, namun kadang-kadang agak keterlaluan. Sakit mata pulak kita yang melihatnya...

Kalau cerita-cerita dari barat pula selalunya diterbitkan dan dilakonkan oleh orang beragama Kristian. Jadi mereka banyak menggunakan salib dalam cerita terbitan mereka untuk menghalau hantu. Kalau cerita melayu mungkin menggunakan doa-doa (baguslah kalau guna doa dan ayat al-Quran) tapi kalau yang guna amalan yang bertentangan dengan Islam (kepercayaan kurafat) macam mana pula??. Kalau cerita hantu cina, korea, siam dan sebagainya MO tak pasti pula bagaimana mereka menghalau hantu sebab MO jarang nak tengok cerita hantu ni. Macam MO kata tadi, tak brapa gemar nak tengok, tapi kadang-kadang layan jugak lah...

Ok, kita ambil contoh cerita barat. Bila hantu datang je mesti mereka akan tunjukkan salib, kanak-kanak yang melihat mungkin secara tidak sengaja bila hantu dalam cerita tu muncul akan berkata “cepat tunjuk salib” atau kalau mereka tak tau nak sebut salib tu mereka akan kata “cepat tunjuk tanda tambah tu”. atau apa-apa la yang budak-budak boleh kata... Ini akan memesongkan akidah walaupun menyebut tanpa itiqad. Ini pernah dibincangkan dalam satu majlis ilmu di Balai Islam kolej kediaman MO. Berhati-hatilah.

Bila emosi kanak-kanak terganggu maka ini akan menghantui tidur mereka sehingga terbawa-bawa ke dalam mimpi. Sangat tidak wajar kanak-kanak menonton cerita-cerita seram walaupun bersama ibu bapa kerana minda mereka masih mentah dan muda. Sebarang kemungkinan boleh berlaku dan tidak mustahil kanak-kanak tersebut akan mengalami tekanan perasaan dan perasaan takut yang melampau sehingga menggangu aktiviti seharian mereka. Kan bahaya tu...

p/ s:
Elakkan menonton cerita-cerita seram bersama anak-anak dan berhati-hatilah ketika menonton walau apa cerita sekali pun, ambil yang baik dan abaikan yang buruk.

Sekian, wassalam.


4 Pesanan:

Ibnu Hasan said... [Reply]

Cter Melayu pun bleh thn gak sekarang, siap keluar power warna warni lg, klu ada ustz pun kejenya menghalau hantu jek

JAMALUDDIN ABU BAKAR said... [Reply]

Salam Ziarah...:-)

apezs shah said... [Reply]

Hehe seramm tengah menghantui anda ahakz.. tu laa kdg terikut2 seram tu balik rumah hehe..:)



apezs follow here.

iniialahaku said... [Reply]

skang ni bnyak sgt cter2 yg tahyul smacam je..bak kta lec ni la jadinya bila pnulis skrip pa suma SPM pon xpas...xda bgi unsur yg +ve lgsung