KAYU YANG BOLEH BERCAKAP

Salam alaik...
Kawan-kawan pernah dengar pasal kayu yang boleh bercakap??
Kalau dulu MO pernah membicarakan mengenai
Kayu Bergerak  dan Lukisan Boleh Bercakap..
tapi pada entry kali ni MO nak berkongsi mengenai Kayu Yang Boleh Bercakap.

kawan-kawan percaya tak ada kayu yang boleh becakap ni??
Percaya??
Tak Percaya??


Kalau ada yang tak percaya, silalah Percaya...
sebenarnya kisah ini diceritakan oleh kawan MO pada tahun 2009, tak perasan pulak..
masa tu minggu peperiksaan...

Biasalah, di kala musim peperiksaan MO tak berapa nak minat study sangat.. 
cuma semasa musim peperiksaan MO sangat suka bermain teka teki dan bercerita dengan kawan-kawan..
hehehe.. hobi ntah apa-apa kan..hehe

ok..ceritanya lebih kurang macam ni lah...

Pada zaman dahulu kala (kisah dongeng), ada seorang raja yang sangat angkuh dan sombong. Dia mahu mencabar rakyatnya yang mampu membawa kayu yang boleh bercakap dan dipersembahkah kepadanya dan ganjarannya adalah harta kekayaan.. tapi malangnya tiada siapa yang mampu berbuat demikian...sehinggalah datang seorang pemuda kepadanya..

"Ampun Tuanku, patih boleh mempersembahkan kepada tuanku kayu yang boleh bercakap lima tahun dari sekarang," kata seorang pemuda.

"Lima tahun dari sekarang?? Kenapa tuan hamba mengambil tempoh masa yang sangat lama?" soal Raja tersebut.

"Patik perlu melatih kayu itu untuk bercakap tuaku," balas pemuda tersebut.

Raja kelihatannya sedang berfikir 'hahaha, mampukah dia membawa kayu yang boleh bercakap? mana mungkin kayu boleh diajar dan dilatih bercakap,' kata Raja tersebut di dalam hatiya..

"Baiklah, beta perkenankan permintaan kamu. Lima tahun akan datang, kamu mesti membawa kayu yang boleh bercakap dipersembahkan kepada beta," kata raja tersebut dengan angkuhnya.

"Tapi patik ada satu syarat tuanku," Pemuda itu menetapkan syarat.

“Apa lagi syaratnya?” Tanya Sang Raja dengan agak berang.

“Bolehkah tuanku kahwinkan patik dengan seorang gadis buat peneman patik melatih kayu itu tuanku,” pemuda itu memberitahu syaratnya. Tuanku kelihatan sedikit terkejut, namun baginda tetap bersetuju dengan permintaan pemuda tersebut. Pemuda itu pun dikahwinkan dengan gadis yang paling banyak cakap di negeri tersebut.

Setelah 5 tahun.

Pemuda tersebut masuk menghadap Raja. Raja pula sedang menanti dengan penuh senyuman. Raja menyangka pasti pemuda tersebut tidak berjaya membawa kayu yang boleh bercakap untuk dipersembahkan kepadanya kerana baginda tidak melihat pemuda tersebut membawa hatta sebatang kayu pun. Yang kelihatan hanyalah pemuda tersebut datang bersama seorang anak kecil yang sungguh comel.

“Ampun tuanku, inilah Kayu yang boleh bercakap tuanku,” pemuda tersebut memperkenalkan kanak-kanak comel tadi kepada Sang Raja.

“Kayu, angkat sembah kepada Tuanku,” kata Si Pemuda kepada anaknya yang diberi nama Kayu. Raja hanya tercengang dan menggelengkan kepala.

MOST : Berfikirlah secara kritis namun jangankan sampai memberi nama anak yang bukan-bukan kerana salah satu tanggungjawab Ibu dan Bapa adalah memberikan nama yang baik kepada anak-anaknya dan nama yang baik adalah hak anak-anak yang tidak boleh dinafikan. Boleh klik sini untuk membaca Hak Seorang Anak.

Semoga terhibur membaca kisah teladan ini. MO pun ingat-ingat lupa. Kiranya ni cerita versi MO la.. Kisah dongeng ni ada banyak versi taka pa.. hehehe… MO pun dalam usaha pembikinan cerita kanak-kanak. InsyaAllah.. Doakan MO ya..
Sekian, wassalam.


4 Pesanan:

Gen2Merah said... [Reply]

menarik sungguh kisah ini

amierah said... [Reply]

lambat sikit nak pick up ape yang disampaikan tadi. menarik!!

Hadi Rofiee said... [Reply]

Salam.

Kisah untuk menghibur. :-)

Saya sangkakan selepas 5 tahun, raja itu mati. Rupanya tidak. Hehe. Mungkin itu versi yang lain. :D

Muslimah Optimis said... [Reply]

CIKGU GEN2MERAH : hehehe.. terima kasih sudi membaca

AMIERAH : lambat atau cepat last skali dapat pick up jugak kan..

USTAZ HADI ROFIEE : Ya salam... oh, ustaz ada cerita versi yang lain?? bolehlah kongsikan dengan kami semua..