RASA CINTA


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. 

Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..

Tetapi kita kena ingat.. 

Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya..”

“Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata.. ” 

Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya.. Hanya Allah yang boleh memegangnya.. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak Dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila Dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki/perempuan kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki/perempuan miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. ” 

Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kita, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kita sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kita tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kita ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki/perempuan tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kita sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki/perempuan ini ada sesuatu kelebihan yang kita sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kita.. Alangkah bertuahnya kita kalau kita mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur..

HULURKANLAH CINTA PADA YANG SUDI MENERIMA CINTA KERANA ALLAH SWT....

MO kata : Ini adalah entry repost.. Semoga hubungan yang dibina mendapat keberkatan dan keredhaan ALLAH swt...

Sekian wassalam..

7 Pesanan:

Unknown said... [Reply]

saya suka dgn ayat '...Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya.. Hanya Allah yang boleh memegangnya...'

a good post~

Muslimah Optimis said... [Reply]

terima kasih iqbal...ntah la tetiba rasa nak post sal rasa cinta...

cinta ni luas maksudnya....

siti norlaili yusof said... [Reply]

suka sangat dengan entri ni..ada byk pengajaran.. jodoh tu ketentuan Allah swt. syukur alhamdulillah kerana telah bertemu jodoh yg diharapkan...:)

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

hohhh.. Nadh da tacing ni.. maceh2.. nice one.. suka sangat.. ;)

Muslimah Optimis said... [Reply]

@siti norlaili yusof

alhamdulillah laili dah bertemu dengan jodoh yang dah ditetapkan oleh Allah swt...

Miss Pija said... [Reply]

Salam.

sangat best membaca entri ni.kata-kata yang ditaip tu sangat bermakna dan halus maksudnya. benarlah maksud dalam ayat al-quran,
boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagi kamu dan boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik untuk kamu. Allah Maha Mengetahui sedang kamu tidak.

wallahualam...


ps:sangat tertarik dengan blog MO, saya nak link kt blog sy...ehem2..kalo tak kbrtan...nak jugakla MO link ke blog sy.blh ke..huhu.

TQ ;)

Sweetmango said... [Reply]

wooowwww.. nice.. hurmm..