LEAVE ME ALONE !!!!!!!!


Assalamualaikum…. (buat gaya Upin Ipin tau)… hehe. Tetibe je teringat kat kartun melayu tu…Comei n kiut… Semalam baru tengok kartun Upin Ipin ni.. Melucukan dan mencuit hati... Credit la kepada programmer  yang terlibat.

Leave me alone??? Plzzzzzzzzzzzzzzzz… Apa kena dengan Cikgu Mira ni ye?? Ada masalah besar ke??? Eh… Setiap manusia tak pernah berenggang dengan masalah. Setiap hari ada saja masalah.. Opsss.. Bukan masalah.. Gunakan CABARAN ATAU SITUASI…. Cabaran atau situasi adalah teman rapat manusia. Dari sekecil-kecil sehingga yang sebesar-besar. Dakwat pen habis ketika jawab soalan exam pun cabaran gak tu  (sebab masa menjawab exam tadi dakwat hampir kering, tulisan menjadi semakin kabur dan Alhamdulillah sempat menghabiskan dakwat pen tersebut setelah menoktahkan penulisan).

p/ s: bawak pen lebih semasa exam k.

Takdak duit nak bayar yuran pengajian, cabaran jugak.. Usaha sampai boleh bayar k. Tapi ingat, matlamat tak menghalalkan cara. Semua benda la.. Senarai la sendiri apakah situasi dan cabaran dalam hidup anda. Cuba selesaikannye ye jangan lari pulak…Orang yang lari daripada masalah sebenarnya orang pengecut. Sebab masalah tu tak akan jauh daripada kita semakin kita lari semakin masalah tu mendekat dan mendekat sehingga dekat amat dengan kita. Masa tu nak buat apa lagi??? Terpaksa juga cari jalan penyelesaian kan. So, lebih baik terus mencari penyelesaian daripada lari dan at last kena cari jalan penyelesaian jugak. Huhu.

My Ex-Master Kolej Kediaman iaitu Dr. Ahmad Salihin (Sekarang dah tukar master baru), pernah cakap dalam ucapan perasmian Kursus Kepimpinan Bestari “Kalau nak jadi pemimpin, jangan anggap sebagai masalah tetapi situasi ataupun cabaran…Hohoho.. Ada macam lagu Bunkface tu tak Situasi??? Kalau nak tau lirik lagu tu boleh klik sini tapi tak dak langsung pun perkataan sitausi dalam lirik lagu tersebut.. hoho..

Apa kaitan SITUASI dengan LEAVE ME ALONE????

Ha, ada kaitan tu….

Sebab kan, selalunya la cek tengok dalam TV…. Kalau orang yang berhadapan dengan situasi ni kan akan cakap LEAVE ME ALONE!!!!! Siap marah-marah lagi…Apa kes nak dok sorang-sorang dalam keadaan yang kurang waras (yela, bila tengah marah kurang waras la kan.. Semua harta benda nak dilempar – ni bagi sesetengah orang je). Lebih baik berdiam diri. Kalau tengah marah ketika berdiri silakan duduk. Kalau sedang berdiri silakan duduk. Senyummmmmmmm (kebetulan sedang mendengar lagu SENYUM nyayian Kumpulan Raihan).

Artist: Raihan
Kategori lagu: Nasyid

Manis wajahmu kulihat di sana
Apa rahsia yang tersirat
Tapi zahirnya dapat kulihat
Mesra wajahmu dengan senyuman

Senyuman... senyuman
Senyum tanda mesra
Senyum tanda sayang
Senyumlah sedekah yang paling mudah
Senyum di waktu susah
Tanda ketabahan
Senyuman itu tanda keimanan
Senyumlah senyumlah senyumlah senyumlah

Hati yang gundah terasa senang
Bila melihat senyum hatikan tenang
Tapi senyumlah seikhlas hati
Senyuman dari hati jatuh ke hati

Senyumlah senyumlah
Senyumlah seperti Rasulullah
Senyumnya bersinar dengan cahaya
Senyumlah kita hanya kerana Allah
Itulah senyuman bersedekah

Senyumlah senyumlah senyumlah senyumlah
Itulah sedekah yang paling mudah
Tiada terasa terhutang budi
Ikat persahabatan antara kita
Tapi senyum jangan disalah guna
Senyumlah senyumlah senyumlah senyumlah


 Tengok, kucing pun tau senyum. 

Jika dihayati lirik lagu ni memang penuh dengan nasihat. Senyuman itu tanda keimanan. Orang beriman kena senyum selalu. Ha, sapa yang tak senyum tu, baik senyum sekarang. Hehe. Senyumlah kita hanya kerana Allah. Itulah senyuman bersedekah. Nak bersedekah tak payah keluar duit pun, dengan seyuman pon dapat pahala. Tapi senyum jangan disalah guna. Tapi kalau dah menyalahgunakan senyuman, lain pulak maksudnya kan. Contohnya, senyuman sinis yang bikin hati bertambah panas bukan bertambah senang macam lirik lagu ni. Hati yang gundah terasa senang. Bila melihat senyum hatikan tenang. Tapi senyumlah seikhlas hati. Senyuman dari hati jatuh ke hati. Hohohoh…

 Jom lawan gigi sapa cantik lagi??? hehe


So sila kawal tahap kemarahan anda ya.. Jangan biarkan nafsu amarah menguasai diri. Teringat pulak kata seorang teman (dah lama berlalu adalah la setahun lebih kot masa ni kami sama-sama sebagai MT Projek – sebuah projek yang melibatkan penyertaan seluruh IPT di Malaysia)… Dia penah cakap… Aima ni (depa semuan panggil cek Aima) tak penah marah. Silap statement tu sebenarnya. Eh, bukan tak penah marah, cek ni jarang nak marah kot tapi senyum susah jugak (sebab tu kena cop sombong sokmo)..huuhu.… Maybe dia tak pernah tengok cek marah kot. Biasalah kan, dalam kalangan MT cek la yang paling cool…Menjadi penghibur di kala duka dan menjadi pendamai pon cek juga.. hehe… rindu la pada kamu semua… Cik Mai, Cik Kira, Cik TS n Shah a.k.a Pakcik … Bila agaknya kita boleh keluar minum sama-sama lagi. Masing-masing ada komitmen dan urusan masing-masing kan yang menjadikan kita semakin jauh dan menjauh…huhuhu…InsyaALLAH tahun depan kita konvo sama-sama k…

Berbalik kepada frasa Leave Me Alone… Kenapa ye, orang suka sangat guna frasa ni… Hai, beringatlah wahai manusia kalau nak alone macam mana pun ALLAH sentiasa ada bersama kita. Mustahil kita nak alone… dan Syaitan juga ada bersama-sama kita masa tu. Malaikat yang ada di kiri dan kanan juga jangan dilupa.

Bila dah duduk sorang-sorang (pada pandangan mata manusia la), mulalah terjadi macam-macam hal. Setakat menangis sampai bengkak mata tak adalah kes besaq sangat tapi sampai ada kes nak bunuh diri. Makan racun tikus la, kelar tangan la (sakit lor), terjun bangunan la (kalau belum ajal silap-silap cacat seumur hidup – naya je)… Ni semua adalah pujukan syaitan disebabkan IMAN yang rapuh. 


Allah berfirman dalan suruh Al-A’ raf ayat 34 :
Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya, mereka tidak dapat mengudurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat pula mempercepatkannya. 


Entah macam-macam lagi cubaan membunuh diri. Mira ada kawan (kenal sejak darjah 2 sehingga sekolah menengah – form 5 sekelas tapi tak rapat sangat sebab dia lelaki) orang kata dia mati bunuh diri pasal cinta tak berbalas. Dalam berita katanya dia terjun Jambatan Pulau Pinang. Tapi dia bukan muslim. Kalau Muslim tak tau la nak kata apa lagi. Lepas daripada kejadian ni, satu sekolah heboh dan kaunselor dan cikgu—cikgu pon banyak la buat ceramah macam-macam. Kawal stress, tingkatkan keimanan dan macam-macam la supaya tak mahu kes sebegitu berulang kembali. Mungkin dia tak berniat nak suicide kot, dia just duduk-duduk (berdiri sebenarnya) tepi jambatan tu, tup-up dia terjatuh (husnizhon – berbaik sangkalah). Wallahualam.

Mungkin orang yang menggunakan frasa leave me alone tu nak tenangkan fikiran la konon… Tambah-tambah di musim-musim peperiksaan ni, tah mahu diganggu la konon. Entah lah. Setiap orang mempunyai pendapat dan pandangan berbeza. Ini cuma pendapat peribadi Mira saja.

Dan pernah tak dengar ada orang cakap macam ni “Aku rasa jiwa aku kosong la, tak ada perasaan”… Dia tipu je tu. Kalau dia tak ada perasaan mana dia nak rasa jiwa dia kosong. Bahaya tu jika hanya mebiarkan perasaan anda kosong. Lagi senang syaitan nak masuk. Paling-paling kurang pun berangan la siapa anda 10 tahun akan datang tak dak lah rasa jiwa tu kosong je. Bila dah berangan-berangan tu cuba seiringkan dengan usaha supaya InsyaALLAH 10 tahun akan datang ALLAH makbulkan doa kita. Tapi kalau asyik berangan je tanpa usaha dan tindakan jangan mimpi la nak dimakbulkan. ALLAH memberi berdasarkan usaha dan doa. Itu Qadar namanya. 

Ish, dah jauh melencong daripada frasa Leave Me Alone… Ok…. Kalau sesiapa yang membaca penulisan ini, kalau boleh jauhkan diri daripada menggunakan frasa ini. Sangat tidak elok untuk diri sendiri. Sebabnya, ingatlah kita tak nampak ALLAH tapi ALLAH nampak kita. Walaupun kita rasa kita bersendirian namun ALLAH akan sentiasa ada bersama kita. Seperti yang Mira katakan sebelum ni, Syaitan pun akan turut ada untuk menghasut kita (dah memang tugas dia menghasut manusia). 

Kalau terasa jiwa kosong penuhkan dengan Zikrullah. Tulisan ini bertujuan untuk menasihati diri sendiri terutamanya. Tapi kalau ada pembaca yang mahu turut sama rasa dinasihati, Mira hargainya. Sama-sama kita tegur menegur dan nasihat-menasihati k. 

Beransur dulu ya.Al-maklumlah minggu exam ni mau study-stydo..hehehehe...

Assalamualaikum.

8 Pesanan:

Faarihin said... [Reply]

yer.. lepas ni kena sentiasa senyum2... hehehe... (^__^)

Ameen Muslim said... [Reply]

orang yg kuat ialah orang yg mampu mengawal amarahnya. tup tup, upin ipin muncul sambil cakap, "betul3x..."

Sunah Sakura said... [Reply]

Allah sentiasa dekat dengan kita...:)

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Faarihin

hehehe..senyum itu adalah sihir yang halal

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Ameen Muslim

tepat sekali ameen..

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

nak senyum slalu la camnih.. ;)

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Sunah Mohammad

betul tu sunah

Muslimah Optimis said... [Reply]

@fRaMe LenSeS

senyum la..hehe..free je kot