Badan Membesar, DOSA bertambah!!!



Assalamualaikum.. Fuhhhhh.. Petang Kelmarin adalah sejarah dalam seumur hidup MO sebab pergi main bowling dengan adik beradik KBU dengan memakai baju kurung. Hohoho.. Sejarah sebabnya tu kali pertama MO pi main bowling.. Hihihi.. Best rupanya main bowling ni noh.. Lepas ni boleh la pi main lagi..hohoho...  Memakai baju kurung tidak menghalang kita buat apa yang orang lain buat okeh.. MO pernah pakai baju kurung panjat bukit okeh.. Panjat bukit cerakah.. Hihihi.. Dengan pakai baju kurung jugak MO pi main salji kat Snowalk I-City.. Dengan pakai baju kurung jalan-jalan (jalan kaki) sepetang di Kuala Lumpur dari Stesen Bandaraya sampai ke Taman Tasik Perdana, Kuala Lumpur. Hoho.. Tak sangka perjalanan yang lebih 2 KM tu terasa dekat.. Ohhh... Semuanya kenangan indah yang tersemat di memori.. Terima kasih sahabat-sahabat..

Baiklah dalam perkongsian kali ni MO nak share pasal badan membesar, dosa bertambah.. Ohhhh.. Takutnya.. Badan membesar tu maksudnya saiz bertambah la. Hari-hari makan takkan tak besar, iyo dak?? 

Hari-hari kita makan sampai ada perumpamaan, Makan Untuk Hidup atau Hidup Untuk Makan... Hohoho.. Fikir-fikirkan...

Cuba cakap kat sini sapa yang tak suka makan? Kalau dah makan memang la badan akan naik (even sikit yang tak nampak perbezaan ketara. Kita ni makin hari makin besar bukan makin kecik). Eh, ada ka orang tak suka makan ni? At least kalau tak suka makan pun kena makan jugak kan.. Kalau tak makan langsung, tak lama lepas tu.. hurmmmm.. Innalillah.. Kemungkinan besar akan jatuh sakit tak pun go terus.. Huhuhu..

Cuba bayangkan kalo sehari makan sekoq ikan, sebulan dah 30 ekoq ikan, setahun dah 360 ekoq ikan, 10 tahun hampir 15 ribu ekoq (satu kolam).. jadinya kita dah makan 1 kolam ikan (baru ikan)..kalo beras 1 gerabak kereta api.. plus..plus..plus.. segala jenis benda kita makan..hihihi.. betoi jugak kan.. sedang bermuhasabah diri.. banyaknya benda dah saya makan.. mau badan tak naik..


Ok. tu bab makan. ni mai kita kira bab dosa pulak. dah berapa tahun kita hidup ni? banyak mana dah dosa kita buat ni? kalo sehari satu dosa (tapi macam lebih ja) 10 tahun dah lebih kurang 15000 dosa kita.. astagfirullah.. banyaknya dosa MO selama ni. tu baru kira kalo satu dosa tapi sehari dah berapa banyak dosa kita buat??? astagfirullahalazim..astagfirullahalazim...astagfirullahalazim.... beristigfarlah setiap hari kecuali dalam solat..

Semoga kita semua dalam lindungan Allah swt dan sentiasa dalam redhaNya. ameen


p/s : 
berkenaan badan dan dosa ni MO pernah siarkan dulu.. Tapi rasanya molek share sekali lagi.. Muhasabah Diri..

sumber idea : Ceramah Ustaz Kazim

Sekian Wassalam..

30 Pesanan:

Jalut said... [Reply]

betol betol betol..

JIJI YU said... [Reply]

astaghfirullah

Naz said... [Reply]

teringinnya join KBU ^_^
sy harap akak tulis lg tentang muhasabah diri ye, best bace tau.. insya allah bnyak manfaatnya.

dari naz zan~hrp ingat sy lg..hehe

Sunah Sakura said... [Reply]

astaghfirullahal'azim... kadang2 sebab tu orang nak mati cepat... takut dosa makin banyak... huhuu

Phoenix said... [Reply]

Thanks MO for this tazkirah. I like it.

kokser kokdam said... [Reply]

sentiasa bermuhasabah..

pringatan yg bagos..

mabruk2

Munna said... [Reply]

tq atas perkongsian ni...byk mkn byk jga buangnya...dr dlu smpai skrg bdn xgemok2....kalau dosa boleh dilihat rasanya laaaagi gemok kot....erm...

yaqut hulaif said... [Reply]

assalamualaikum.
bila dikira dalam bentuk angka baru la tersentak hati =='
syukran perkongsian nie.

Norhisham Nordin said... [Reply]

huhuhu... makin lama makin byk makan, makin banyak dosa dan umur pun makin tua... iskkk...

Diba said... [Reply]

Astaghfirullahal'azim..kdg2 kita leka sgt dgn nkmt dunia ni kan..makan salah satu cntohnya jga..Bila bertambah makan,kenalah bertambah amal juga..sama2 peringat diri

pengemis cinta~ said... [Reply]

Astaghfirullahalazim..sama2 muhasabah diri..

thnks MO perkongsian yang perlu..^_^

p/s :da sebulan PC mkn sekali sehari je, tak lalu makan..hoho

Mohamadazhan.com said... [Reply]

jaga perut dan lidah =)

FasiHaH SupiaN said... [Reply]

astaghfirullahazim...

saya bukan tomato said... [Reply]

kena jaga satu badan kan MO .. utk elak dari sakit LUAR dan DALAM . :)

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Jalut yep

Muslimah Optimis said... [Reply]

@JIJI YU moga diampunkan dosa kita..ameen

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Naz

akak ingat la..tarikh befday kita kan sama..hihihi.. nape teringin nak join KBU lak bukankah naz dah memang dalam KBU pon

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Sunah Sakura betul tu sunah.. takut kan

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Phoenix u r welcome.. and thax to u too cos reading

Muslimah Optimis said... [Reply]

@kokser kokdam sama-sama kita ingat mengingatkan ustaz.. hurmmm.. pe maksud kokser kokdam tu kawe dok tahu lagi neh ustaz oi..huhu

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Munna hehehhe.. baguslah makan tak gemuk kan.. hihi.. andai dosa dapat dilihat bertempiaran orang lari agaknya..huh

Muslimah Optimis said... [Reply]

@yaqut hulaif waalaikumussalam..yep..aplikasi math dalam kehidupan..

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Diba setuju sangat..bila bertamabh mkan kena bertambah amal.. :D

Muslimah Optimis said... [Reply]

@pengemis cinta~ sama-sama..kenapa PM tak lalu makan ni PM??

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Mohamadazhan.com setuju dengn cikgu azhan

Muslimah Optimis said... [Reply]

@FasiHaH SupiaN sama-sama kita muhasabah diri

Muslimah Optimis said... [Reply]

@saya bukan tomato pandai pon tomat.. hihihi.. jaga luar dalam itu yang penting

Kumbang Jingga said... [Reply]

tq atas nasihat yg diberikan

Подтверждаю said... [Reply]

as salam..
huhu..betul..tapi ada kurang tepat.
ada hamba Allah, memang perlu makan dalam kuantiti yang bayak. jika tak, anggotan badan dia gagal berfungsi.

tak makan, ibarat bunuh diri. badan membakar kalori dengan sangat tinggi.
so, hukumnya berbeza daripada kita yang normal..

=)


OK2. pakcik baru buat entri baru~
cuma konpius je..apa kata MO lagi sekali?

Buruk Baik Ada Misai Janggut Jambang

Solihin Zubir said... [Reply]

dengan berbaju kurung, tiada alasan xleh wat aktiviti2 lasak kan.. hehe.. tp kna jaga2 jugak.. ;-p

btoi.. makin lama kita idup, makin bertambah dosa kita kalau kita xdak usaha nk kurangkannya..