Dosa Dalam Perkahwinan



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.


Perkahwinan tu kan sesuatu yang mulia di sisi Allah swt kerana meramaikan Ummat Muhammad di atas muka bumi ni. Tapi sedarkah anda dosa dalam perkahwinan???


Kenapa MO katakan dosa dalam perkahwinan? Ya benar, perkahwinan itu satu ibadah dan ganjaran pahala namun ia perkahwinan juga boleh mengundang dosa. Bak kata Bro Hamka (Kereta Mayat) kita tak mampu lari dari dosa dalam dunia sekarang ni. Kiri, kanan, depan belakang semuanya dosa. Nauzubillah..


Tapi sedarkah perkahwinan itu merupakan satu tanggungjawab dan amanah. Yela, sebelum ni kan hidup solo, tup tup nak kena sharing dengan orang lain pulak kan. Perlukan masa untuk membiasakan diri. Jika tersilap langkah pasti akan mengundang dosa walaupun hakikatnya perkahwinan itu adalah salah satu cara untuk mendapatkan pahala. Pandang kat suami @ isteri pun dah pahala apatah lagi kalau senyum kan.. :-)


Bab dosa dan pahala memang urusan Allah, kita yang makhluk ni haruslah beringat dan berjaga-jaga. Kalau bagi perempuan yang tidak menjaga dirinya dari segi aurah dan sebagainya, si suami yang terpaksa menanggung dosa. Bila dah ada anak bertambah-tambah lagi la kan.


Terpandang di Fb seorang sahabat.(Iqbal Syarie)
"Orang-orang yang enggan menikah kerana hendak menghindari beban tanggungjawab adalah orang-orang yg tersesat. Sebab perasaan takut memberi nafkah menjadikan iman seseorang itu cacat. "Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kami lah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat yang baik itu adalah bagi orang-orang yg bertaqwa." (QS.Thaha:132)"
 -Imam Hasan Al Banna - 

Kemudian ada ternampak kat blog Mutiara Bernilai dan dia kongsikan perihal perkahwinan ni.  

"Aku terima nikahnya si fulanah binti si fulan dengan mas kahwinnya RM....”
 
Itu adalah tersurat. Apa yang tersirat? Yang tersirat ialah,


“Aku tanggung dosa-dosa si fulanah ini dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung dan aku tanggung dosa bakal anak-anak aku. Akulah orang yang bertanggung jawab dalam memberinya nafkah zahir dan batin, memberinya ilmu dunia akhirat dan juga bertanggung jawab memegang tanganya bersama-sama berlari bertemuMu Tuhan. Aku juga sedar, sekiranya aku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab, maka aku fasik, suami yang dayus dan aku tahu bahawa nerakalah tempatku akhirnya dan malaikat Malik akan melibas aku hingga pecah hancur badanku. Akad nikah ini bukan sahaja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri, tetapi ini adalah perjanjian terus kepada Tuhan."

MO kata :  Tetiba rasa nak kawen. Hohohoho.. Tapi belum layak lagi walaupun umur dah 24... Ngaaaaa... Entah bila bakal dijumpakan dengan pasangan hidup.. Doakan MO ya (mood gatai sat)


Sekian Wassalam. 


7 Pesanan:

Halawatul_Insyirah said... [Reply]

InsyaAllah. 1 hari nanti, mesti si "dia" akan datang menjemput MO. hehehe.

Abhamz said... [Reply]

salam, berusaha hindari segala dosa...

AesyaZealous said... [Reply]

wahh moga MO cpt2 bertemu jodoh. hehehe

aizamia3 said... [Reply]

insyaAllah..
akan sampai masa nanti.. usaha dan doa kepadaNYA..

along79 said... [Reply]

Tiada siapa terhindar dari dosa... yang penting cuba menghindarkan dosa, dan segeralah bertaubat... dan laksanakan tanggungjawab ikhlas kerana Allah

Jαnnαhツ said... [Reply]

jodoh ketentuan Allah.

Kumbang Jingga said... [Reply]

MO dh 24???? KJ doakan MO cepat kawin.MO dh pk pasai kawin dh tu hehe.