Ibu, kenapa tinggal adik kat rumah kebajikan????


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

"Ibu, kenapa tinggal adik kat rumah kebajikan????" tanya seorang anak kepada ibunya. Ibunya tidak mampu menjawab melainkan meninggalkan si anak dengan air mata kesedihan.



Sedih kan. Bukan sengaja si Ibu nak tinggalkan si anak di rumah kebajikan. Pasti ada sebabnya. Bukan sebab si Ibu nak hidup senang tanpa mahu menjaga si anak, namun sedarkah bahawa Si Ibu tidak mahu Si Anak menderita sama, hidup dalam kesusahan dengannya. 

Tapi ramai si anak tidak menganggap bahawa tindakan si ibu sebab terbeban dengan si anak. Bukan begitu sayang. Ibu mana tak sayangkan anak. Kalau boleh si ibu tak mau tengok si anak susah pon, biar si ibu susah tak apa jangan si anak susah.

Sama juga dengan kes apabila Si Ibu menghantar Si anak kepada keluarga angkat yang dirasakan dapat memberikan kebahagiaan kepada si anak, namun apabila perkara sebenarnya terbongkar ramai si anak yang tak dapat menerima perkhabaran tersebut.

MO kata : Tak mudah nak menjadi seorang ibu, nak mendidik anak-anak menjadi khalifah di bumi Allah ni.

sumber idea : Suria di Cordoba

Sekian Wassalam.

16 Pesanan:

Iffah Afeefah said... [Reply]

Lyn cte tu ker

erm btol tu

Kumbang Jingga said... [Reply]

yup memang susah nk jaga anak..erm mcm pernah dgq citer suria di cordoba tu tp di mana ya

aniki said... [Reply]

so complicated.........

Halawatul_Insyirah said... [Reply]

actually. anak2 y mnyalahkan ibu apabila d tinggal, krn terlalu memikirkan diri sndiri. tdk mmikir kn prasan ibu y mninggalkannya. dn mgkin krn dia berfikir ibunya pentingkan diri sndiri.

1 je y saya fikir. apa y ibu or ayah buat, di tinggalkan ke, di pukul ke, di dera, bla besar, kita x layak utk membalas sgala perbuatan mereka. sbb itu urusan mereka dgn Allah. kita ttp nak title anak soleh. =) tetap perlu taat.

contoh: kalau mereka tinggal kan kita waktu mereka susah, sedangkan bila besar mereka dtg pada kita bla mlihat kita senang, dn perlukan kita, kita nk tinggalkan mereka dn bls apa y mereka buat pada kita. huhuhu. fikir2kan. :)

JIJI YU said... [Reply]

engko pon bakal jadi seorang ibu

kiera'sakura said... [Reply]

"anda adalah seorang yang terbaik, bila anda bisa medidik zuriat menjadi yg terbaik"

aimie amalina said... [Reply]

=(
sedihkan..
mane penah ibu langsung tak syg kat anak kan
apa yg die buat mesti ada rezen
melainkan yg benar2 nak buang anak tu
x daya la den nak jwb..huhu

Nuur mutiara said... [Reply]

betul tu tak mudah nak jadi seorang ibu ni..sedih pulak :(

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Iffah Afeefah layan.. macam best pulak..hehe.. suka tengok sari yanti..

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Kumbang Jingga tayang kat astro.. tapi kami tengk kat youtube je.. best jugak

Muslimah Optimis said... [Reply]

@aniki hurmm.. mungkin

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Halawatul_Insyirah1 je y saya fikir. apa y ibu or ayah buat, di tinggalkan ke, di pukul ke, di dera, bla besar, kita x layak utk membalas sgala perbuatan mereka. sbb itu urusan mereka dgn Allah. kita ttp nak title anak soleh. =) tetap perlu taat.

setuju syurga seorang anak di bawah telapak kaki ibunya

Muslimah Optimis said... [Reply]

@JIJI YU insyaAllah suatu hari nanti

Muslimah Optimis said... [Reply]

@kiera'sakura setuju sangat

Muslimah Optimis said... [Reply]

@aimie amalina yep..evertything happen for a reason

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Nuur mutiara bukan mudah nak mendidik