Mudah Ucap Terima Kasih tapi Sukar Ucap Sama-sama



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. 

Ucapan terima kasih untuk Sang Pencipta sekalian makhluk. Syukur Alhamdulillah kerana MO masih lagi kita diberi kekuatan untuk mengupdate blog dan anda diberi kekuatan untuk membaca penulisan MO.


Ok sekarang kita tanya diri kita sendiri Untuk Apa Ucapan Terima Kasih? Bagi MO ucapan Terima Kasih ni adalah satu penghargaan. Susah sangat ke nak sebut terima kasih atau thanks atau thank you?? Tak sampai lima saat pun sebut. Tapi pernahkan anda terfikir perkataan yang disebut tak sampai lima saat itulah bisa membuatkan jiwa lain berasa gembira, membuatkan dia tersenyum, membuatkan ibu anda bangga mempunyai anak seperti anda?

MO ni bukanlah baik mana pun. Bukan anak yang terlalu baik. Bukan kakak yang tersangat baik. Bukan guru yang terbaik. Tapi MO cuba menjadi yang terbaik. Walaupun bukan yang terbaik di sisi Allah swt tapi MO cuba menjadi yang terbaik dalam sejarah hidup MO. InsyaAllah.

Baiklah berbalik kepada ucapan terima kasih tadi. Bagi MO memberi ucapan terima kasih itu adalah satu perkara yang wajib sebagai menghargai sumbangan orang pada kita kan, sama juga macam kita mensyukuri nikmat yang Allah berikan pada kita. Syukur itu kan tanda ucapan terima kasih kita pada Allah dengan nikmat yang Dia limpahkan pada kita tak putus-putus. Bila dah terbiasa menyebutnya, mulut kita akan ringan selalu ucap terima kasih tak kira pada siapa pun.

Tapi ramai orang susah nak tuturkan SAMA-SAMA.  Kenapa? Selalunya bila orang cakap terima kasih, kita hanya senyum saja, kadang-kadang tu cakaplah sama-sama kan. :-)

Akhir kata, ringan-ringankan menuturkan kata TERIMA KASIH kepada siapa saja yang menyumbang sesuatu kepada kita. Moga-moga dengan ucapan yang tak sampai lima saat itu akan mengubah hidup kita, hidup kita akan menjadi lebih ceria, lebih harmoni kerana orang pun takdak la nak sumpah seranah ke nak mengutuk-ngutuk ke sebab kita ni tak tau nak menghargai orang lain kan.


Terima Kasih  atas kesudian membaca. Semoga semuanya dalam lindungan Allah selalu..ameen.

MO kata : Hari ni hari raya. Makan tu beringat sama, jangan banyak sangat.  Terima kasih kepada semua yang menyokong MO selama ni terutamanya ahli keluarga dan Terima kasih pada Allah swt atas segalanya. :-)

Sekian Wassalam.

8 Pesanan:

nazirulhazwan~ said... [Reply]

saye suke cakap same2:)

aniki said... [Reply]

TERIMA KASIH mo..peace

Naqie_Ahmad said... [Reply]

terima kasih MO kerana menyenaraikan saya dlm bloglist MO...
hehe... :)

Dlu Qie_Sya271110, skang dh tukar ke nma biasa...

Qaseh dalia adelia said... [Reply]

sama2 hehe ..
salu gak ckp sama2 .. tak pun welcome . erk

Kalamhati said... [Reply]

Sama-sama kasih..=)

Eid Mubarak MO..barakallahu fiiki..

Ary said... [Reply]

bg pendapat saya pula...senyuman juga adalah menunjukkan rasa 'sama-sama' kita... kadang2 kita senyum sambil menundukkan sedikit kepala sebagai ganti lain selain ucapan sama2.
mmm...terpulang kepada pandangan masing2...ini hanya pandangan kecil dr saya...:)

Ameen Muslim said... [Reply]

selamat hari raya!

Abhamz said... [Reply]

salam, kena praktikkan selalu tetapi dengan ikhlas...