Exam Dunia vs Exam Akhirat


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Hidup ni sekadar pinjaman sahaja yang entah bila kita akan dihantar pulang menemui sang Pencipta. Ya benar, sekarang ni milik kita, tapi sesaat selepas ini belum tentu milik kita. Mungkin juga pembacaan ini tak dapat dihabiskan kerana telah dipanggil pulang. 

Exam Dunia
Exam Akhirat

Pendaftaran:
-Terbuka kepada pelajar yang bakal mengambil STPM
-Pendaftaran melalui slip peperiksaan

Pendaftaran:
-Terbuka kepada seluruh umat Islam
-Pendaftaran melalui sijil kematian

Tempat:
Dewan 

Tempat:
Tanah perkuburan Islam

Soalan Spot (Belum tentu keluar);

Spot BM 2
 
Bab semantik..
-definisi
-antonim
-sinonim
-hiponim
dan sebagainya

P/S: Study jerla semua,takut kecewa bila tak masuk, selamat menjawab soalan peperiksaan.

Soalan Spot (Soalan bocor dan ternyata akan keluar)
Soalan Pertama:
Siapakah TUHAN mu ? 

Soalan Kedua:
Malaikat : Siapakah NABI mu ?

Soalan Ketiga:
Malaikat : Apakah AGAMA mu ?

Soalan Keempat:
Malaikat : Siapa/apakah IMAM (Panduan dan Pedoman) kamu!

Soalan Kelima:
Malaikat : Siapakah SAUDARA mu ?
Sumber: Hadis

P/S- Walaupun kita menghafal jawapan kepada soalan di atas namun mulut dikunci pada hari tersebut hanya amal yang akan menjawabnya.(Wallahualam).


Teknik Menjawab:
-Bahagian fakta wajib dihafal
-Exam Matematik kena banyak buat latihah
-PJ banyak kena tau teori

Teknik Menjawab:
Ditentukan oleh amalan. Jagalah amalan supaya tidak terpesong ke kancah maksiat
Result:
-Lulus dengan cemerlang
-Lulus dengan Kepujian
-GAGAL
Result:

SYURGA ATAU NERAKA


Sumber : sini  tapi edited by MO..


MO kata : Takut apabila memikirkan mengenai kematian setiap hari. Dan MO tak dapat nak memikirkan macam mana nak berhadapan dengan situasi jika salah seorang ahli keluarga MO pergi menghadap Ilahi. Huhuhu..


Sekian Wassalam.

14 Pesanan:

Solihin Zubir said... [Reply]

exam akhirat tu, walaupun soalan bocor, bukan mudah nk jawab kalau tak beriman... kan..

harap2 kita semua dipermudahkan segala urusan akhirat nnt.. aminn..

Bijen M. said... [Reply]

Jadilah orang yang bijak.
Sentiasa bersedia menghadapi mati.

JIJI YU said... [Reply]

tu dlm kubur..exam kat pdg mahsyar tak masuk lagi tu

Nuur mutiara said... [Reply]

sedihnya..selalu risaukan ujian dunia sedangkan akhirat jarang nak risau pass ke tak...T_T

Mior Syabab said... [Reply]

utamakan akhirat, dunia pasti mengikut. insyaallah :)

izuan said... [Reply]

zikrulmaut.

Naqie_Ahmad said... [Reply]

kena lebihkan lg amalan untuk mudah jwb.. huhu...

aimie amalina said... [Reply]

huuu
dua-dua pentg
tapi yang akhirat lagi penting
huuu
takot jugak
bile pikir ase nak nanes
=(

Kumbang Jingga said... [Reply]

huhu..takut2

Al - Mu'allim said... [Reply]

salam 'alaik.

Soalan akhirat tu untuk umat islam saja ke? Kalau org kafir bagaimana pula exam dia?

kiera'sakura said... [Reply]

sgt takut bila memikirkan mati.. semoga kita tergolong dlm yg sntiasa ingt akan mati

Sunah Sakura said... [Reply]

eh macam mana buat dalam bentuk jadual gini?

Sunah Sakura said... [Reply]

eh, jadual ke orang sebut? table..

pengemis Cinta~ said... [Reply]

HURM.hinaNya diri ini terlalu cintakan dunia..btww.nicest MO.mabruk!^^