Isu pengharaman pemakaian tudung di IPTA dan IPTS di Malaysia


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. 

Isu pengharaman pemakaian tudung di IPTA dan IPTS di Malaysia. Ahli-ahli parlimen negara sudah mendapat kata sepakat bagi mengharamkan pemakaian tudung bagi pelajar wanita di IPTA dan IPTS di Malaysia ini berikutan dengan faktor-faktor kesihatan. Ini kerana pelajar-pelajar wanita yang memakai tudung ini didapati kurang mendapat prestasi yang agak cemerlang. Kenyataan ini juga disahkan oleh pakar-pakar di hospital selayang yang membuat kajian terperinci pemakaian tudung ini.

Mereka berkata tudung ini akan menyebabkan pengedaran udara yang kurang dan menyebabkan kepala yang melindungi otak akan menjadi kurang segar dan akan menjadikan otak mereka tidak aktif seperti pelajar-pelajar yang tidak memakai tudung. Jadi bagaimana isu ini boleh berlaku topik ini sengaja ditulis dan hanya disiarkan kecil sahaja di bahagian muka surat yang sekiranya tidak diteliti tidak akan nampak.

Adakah kerajaan Malaysia takut akan hal ini. Yang dulu begitu marah terhadap Singapura yang memberhentikan 2 orang murid perempuan kerana memakai tudung ke sekolah. Ape susah jadi dengan isu ini diam begitu sahaja. Sekarang ape sudah jadi paku dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih. Sekarang Malaysia sanggup mengHARAMkan pemakaian tudung pihak JAKIM juga tidak dapat berbuat apa-apa dengan isu ini. Ini kerana semuanya terletak di tangan menteri-menteri di Malaysia.

Bagaimana pula dengan Dato Najib Razak yang selalu melaung-laungkan 'rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan', adakah beliau juga bersetuju dengan isu pengharaman pemakaian tudung ini. Jadi bagaimana seorang Pemimpin boleh setuju tentang pengharaman pemakaian tudung ini.

Bagi pihak Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). International Islamic University Malaysia (IIUM) juga hanya menunggu dan lihat sahaja apa yang akan terjadi. Universiti ini dahulu yang mewajibkan setiap pelajar wanitanya memakai tudung apabila memasuki kawasan universiti kini hanya mengambil endah tak endah sahaja mengapa MALAYSIA sekarang ini. MALAYSIA yang dulunya dikenali kerana agama rasminya adalah agama Islam. Kini boleh mengharamkan pemakaian tudung di Malaysia yang kita semua sudah maklum sebagai seorang wanita Islam wajib memakai tudung.

Isu ini sengaja tidak digembar-gemburkan agar tidak mahu berlaku kekecohan ataupun apa-apa reformasi. Pihak media massa seperti TV juga tidak mahu mengambil inisiatif bagi membetulkan semua ini. Adakah Malaysia sudah lemah.

Pihak menteri juga sudah mengeluarkan notis bagi pengharaman pemakaian tudung ini di semua IPTA dan IPTS dan juga akan menghantar notis ini ke sekolah-sekolah. Pihak menteri juga telah menyenaraikan beberapa jenis tudung yang haram dipakai sewaktu berada di dalam sekolah ataupun kawasan kampus antara jenis tudung yang tidak boleh dipakai ialah:-

1)TUDUNG SAJI;
2)TUDUNG PERIUK;
3)TUDUNG TERMOS;
4)TUDUNG CAT;

dan berbagai-bagai jenis TUDUNG BOTOL yang selalu menjadi permainan murid sekolah masih di dalam pemerhatian.

MO kata : Kalau korang rasa nak hantuk kepala kat dinding, silakan sebab MO dah terkena dari sini. 
 
Again, Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin.

Sekian Wassalam.

10 Pesanan:

cik yuz said... [Reply]

sentap tau......adessss

Naqie_Ahmad said... [Reply]

haha... yela tu... hampir2 m'percayai bab xad bukti kerata tu dok kt mana... huhu... hampir2 terkena jugak... :)

sergeant keroro said... [Reply]

dah pernah baca dah, HAHA

G3-lina said... [Reply]

ni bukan nak hantuk kepala kat dinding dah ni.. geramnyerrrrrrrr!!!

Azmira Yusof said... [Reply]

bengang juga memula2 bace.. akhirnya gue tertipuuuuuuuuu .


isk2 .. jgn la pakai tudung saji g class . terpanjat boboi

Sumaiyyah said... [Reply]

Dah pernah baca tapi terkena jugak...haha

narmi nib damha ila said... [Reply]

haha..tokono den.. :p

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

hmpir2 meletupsss tadi.. hadoii yaiii

FasiHaH SupiaN said... [Reply]

hehehehe dah penah baca gak~ =D

aniki said... [Reply]

nasib baik baca tak dak perasaan..kalau tak,sedih..