DIA DAN SEBUAH BASIKAL TUA..

Assalamualaikum dan salam adiwarna. Kali ni MO kongsikan mengenai seorang lelaki dan wanita yang tidak MO kenali, namun MO tertarik untuk menjadikan mereka sebagai isi perkongsian MO kali ini. MO tidak pasti dengan agama yang dianuti mereka kerana Bukan soal agama yang mahu MO kongsikan namun semangat dan maruah yang mereka ada.

Pernah suatu ketika semasa MO menunggu bas untuk pulang ke kampus, MO ternampak seorang lelaki berseluar pendek, memakai t-shirt dan bertopi (mungkin mahu melindungi wajah dari terik matahari), memberhentikan basikal tuanya berhampiran dengan perhentian bas. MO kira dia berbangsa India dari segi pakaian dan warna kulitnya. Di bahagian belakang basikalnya kelihatan terselit kotak-kotak kosong yang sudah dilipat-lipat bagi menjimatkan ruang. Beliau kelihatan tersenyum dengan pekerjaannya itu. Membelek dari satu tong sampah ke satu tong sampah yang lain. Mungkin pada pandangan orang lain kotor tapi itulah pekerjaan yang halal dan tidak meminta-minta pada orang lain. InsyaAllah, Allah memberikan rezeki yang halal kepada mereka yang rajin berusaha. Tapi ingat, matlamat tidak menghalalkan cara.

Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.
-Surah ar-Rad ayat 11-
MO juga pernah melihat seorang makcik yang berbangsa cina semasa zaman MO bersekolah dahulu. Bertahun-tahun dia mengayuh basikal mininya mencari tin-tin kosong dan kotak-kotak yang tidak digunakan lagi. Sebab setiap tahun MO Nampak makcik cina ni dengan skirt dan tshirt lusuhnya. Setiap hari basikalnya penuh dengan muatan, tak pasti pulak MO kat mana dia mencari semua bahan terbuang tu. Tapi semangat kentalnya yang tak pernah mengena erti penat membuatkan MO kagum.

Jangan kita ingat bila kita dah tak perlukan sesuatu tu, orang lain juga turut tidak memerlukannya? Jangan berfikiran sengket atau cetek kerana barangkali kamu tidak suka tapi orang lain suka kerana kejadian Allah ni unik. Teringat pulak kisah dengan adik sewaktu nak beli kain baju kurung. Orang cakap kain A cantik, dia cakap tak cantik. Yang orang tengok tak cantik tulah dia kata cantik. Padahal kami sekeluarga tak bekenan dengan pilihan dia tu. Tapi mata dia kata cantik nak buat macam mana kan. Lagipun dia yang nak pakai. Huhuhu… Tiada manusia yang sama antara satu sama lain. Sedangkan cap jari tidak ada yang pernah sama. Itulah ciptaan yang maha agung. Belum bersyukurkah kita???

MO juga pernah beberapa kali semasa makan, ada dua orang (kadang-kadang lelaki berpasangan dan kadang-kala perempuan berpasangan, yang sorang normal dan sorang lagi tak boleh melihat dalam erti kata lain buta) pergi dari satu meja dan meja untuk menjual tisu. Kiranya membeli sambil bersedekah la kan. Kadang-kadang bila ada pelanggan yang menolak mereka tidak pernah berputus asa untuk bergerak ke meja lain dan tidak ada istilah malu dalam diri mereka. Kadang-kadang MO beli jugak walaupun MO jarang guna tisu sebenarnnya sebab MO lebih prefer guna sapu tangan (jangan gelak ye, lebih bersih)..hehehe.. Tisu tu buat spare je, selalu je ada member tanya “ada tisu tak”. Kalau pada masa tu MO ada tisu maknanya MO tidaklah menghampakan orang yang meminta. Hehehe.

Kadang-kadang kita dengan mudah menghukum golongan sedemikian. Dikatakan menumpang kesenangan orang lain dengan hanya tahu meminta-minta. Tapi kita kena ingat kerana rezeki kurnian Allah itu bukan hak mutlak kita. Ia perlu dikongsi kerana dalam rezeki kita ada nisbah orang lain. 

REZEKI adalah sesuatu yang telah dijamin oleh Allah kepada seorang hambanya. Rezeki yang kita dapat tu bukan hak mutlak kita seorang, ada hak orang lain di dalamnya. Allah telah menampatkan anugerah kepada hambaNYA degan menempatkan harta berfungsi sebangai IBADAH. Sebab tu ZAKAT wajib dibayar. Semoga rezeki yang diberikan berfaedah bagi si pemilik dan bermanfaat pula bagi sesama hamba Allah. Dan sekiranya harta itu tidak memberikan manfaat bagi agama, sesama hamba, dalam hubungannya dengan keagungan nama ALLAH swt maka ALLAH berhak menarik semula rezeki itu kerana ALLAH swt adalah pemilik yang sah bagi semua harta yang ada di dunia mahupun akhirat. 

Sebab tu dalam Islam digalakkan bersedekah. Jangan pentingkan diri sehingga kita terlupa, nyawa kita juga hanya pinjaman oleh Yang Maha Esa. Entah esok lusa, jika DIA mahu mengambil balik apa yang dipinjamkan kepada kita, siapa kita untuk menafikan yang bukan hak kita. Cuba letakkan diri kita pada tempat mereka? Cuba selami hati dan perasaan mereka? Bukan mereka mahu jadi begitu, barangkali keadaan memaksa walaupun mungkin ada alternatif lain yang boleh difikirkan oleh kita tapi tidak oleh mereka.

Kita semakin matang setiap hari kerana usia semakin meningkat, jadi belajarlah untuk menerima pendapat dan keinginan orang lain. Biarkan mereka melakukan sesuatu yang mereka suka walaupun kita kurang selesa dengan hal tersebut selagi ia tidak melanggar batasan syarak. Jika sudah melanggar batasan syarak maka wajiblah kita untuk menegur. Bukan niat hanya menegur dirinya tapi niat menegur diri kita sendiri supaya kita sentiasa ditingkatkan iman dan taqwa. 

p/s 1 : sukar untuk percaya bahawa saya sudah dewasa bukan lagi remaja..huhuhu.


dan kepada semua tau dak apa itu perkosaan visual??? 
tak tau?? kalau tak tau mai klik sini

sekian wassalam...

4 Pesanan:

.::.MY.s.e.l.f.::. said... [Reply]

bila baca kisah nie teringat dulu, one day finaz g mkn kat satu gerai nie.. tengah mkn ada satu pak cik nie kotor, yer la.. maybe dia tak dak umah.. pakcik nie datang mintak sedekah kat satu mamat nie.. then mamat tu ajak pakcik tu duduk satu meja dengan dia.. siap orderkan makannan kat pakcik tu.. mulia hati mamat tu kak.. lau orang lain jgnkan nak ajak mkn.. pakcik tu mintak sedekah jew dah halau... time tu finaz byangkan kalau pakcik tu ayah finaz.. sedey tgk.. rasanya mamat tu pun sama.. bayangkan pakcik tu ayah dia.. maybe dia tersentuh..

Pendekar Lebuh Raya said... [Reply]

yup. betul dan setuju yang,

rezeki yang Allah limpahkan kepada kita sebenarnya bukan milik kita yang mutlak, dalam harta itu ada nama-nama orang lain yang memerlukan. sebab tu Islam suruh bersedekah, zakat dan bantu org susah. nice entry ka.

Syukri Hasshan said... [Reply]

nice entry..suka suka...

~sEtAnGGi SyurGA~ aka NurHidayah Ali said... [Reply]

salam MO...

tertarik ngan kesah makcik cina yg pungut tin n kotak utk rezekinya..
dulu time skolah, ana n abang2 ana slalu gak buat cmtu..tp just utk suka2..yala lepas kumpul smua barang2 tu lori dtg ambik n dapat duit..so apa lg, p blanja diri masing2 ngan aiskrim..^^

pasal peminta sedekah plak mmg slalu kan kita nampak...
ana pernah p mkan angin ke batu feringgi penang..mkn2 pasemboq kt padang kota..ya Allah..sgt ramai peminta sedekah...dari kanak2 smpai la warga emas...sedih hati ni tgk..tp,kadang2 kita xtau sama ada diorang ni disuruh jd peminta sbb ada agen or mmg diorg miskin...tp hubby ana slalu pesan..yg penting NIAT kita...^^

antara amalam yg ikut kita adalah sedEkah jariah..

SELAMAT BERAMAL...^^