KISAH SI ITIK HIJAU




Assalamualaikum..
sahabat-sahabat sekalian pernah dengaq kisah itik hijau dak???
kalau tak pernah dengaq mai sini MO nak ceritakan kisah mengenai sekoq itik hijau 
(pelik ngat aihh awat warna dia hijau)..
kalau nak tau pasai apa warna dia hijau mai ikuti perbualan antara itik hijau dan itik putih di bawah. 
Untuk makluman itik-itik ni asai dari utagha sebab penulis dia orang utagha..hohoho

Itik Putih : Assalamualaikum (andaikan saja itik ni Muslim so kena la bagi salam kan..hihi)
Itik Hijau : Waalaikumussalam. 
Itik Putih : Nak tanya satu soalan boleh???
Itik Hijau : Silakan, banyak pun tak dak masalah aihh.
Itik Putih : Hang dari planet mana?
Itik Hijau : Erkkkk. Bumi la. Awat??
Itik Putih : Saja tanya. Hang Spesies apa?
Itik Hijau : Spesies apa? Spesies itik comei.
Itik Putih : Aku serius hang main-main noh?
Itik Hijau : Laa.. Aku serius la ni. Aku spesies comei. Hang tak rasa aku comei ka? (perasan sungguh itik ni)
Itik Putih : Errrkkk..Kalau macam tu aku lagi comei la sebab aku putih.
Itik Hijau :Eerkk... putih tu bermaksud comei ka? Aku walaupun tak putih tapi ramai orang suka aku.
Itik Putih : Ermmmm.. Pasai apa warna hang jadi hijau ni? 
Itik Hijau : Panjang ceritanya.
Itik Putih : Pendekkan.
Itik Hijau : Tuan aku tertuang cat warna hijau atas badan aku.
Itik Putih : Alhamdulillah.
Itik Hijau : Ingatkan hang nak marah tuan aku sebab itik-itik lain yang aku jumpa semua marahkan tuan aku kata dia lalai la, careless la apa la.
Itik Putih : Mujuq la dia tertuang cat hijau, buatnya dia tertuang ayaq panaih, mau hang jadi itik 'toge' (tak dak bulu)
Itik Hijau : Hahahahahah. Sebab tuan aku tu la aku jadi glemer, semua orang tengok aku yang lain dari yang lain ni. 
Itik Putih : Hihihihihi.. hargailah diri hang sendiri wahai Si Itik Hijau.
Itik Hijau : Alhamdulillah. aku bersyukur sangat-sangat. Nasib baik tuan aku tertuang hijau, kalau warna lain mau aku nak mengamuk gak. Hihihihi. Sebab aku suka hijau, dulu masa masih kecik aku pernah berangan bulu aku warna hijau, Allah makbulkan doa aku rupanya. 
Itik Putih : Hihihihi.. Setiap kejadiankan kan ada hikmahnya. Ni nak habaq ni. Hang tau dak kriteria orang yang suka warna hijau ni apa?
Itik Hijau : Apa dia?
Itik Putih : Cuba hang tengok sekeliling kita ada nampak warna hijau dak? Warna hijau ni dikaitkan dengan tumbuh-tumbuhan sebab tu orang panggil hutan malar hijau, tak dak hutan malar merah kan. Hihihi. Sapa hat suka warna hijau ni dikatakan pemurah dan tak lokek la dalam soal duit dan baik hati. Depa juga juga dikatakan sanggup berkorban masa, tenaga dan apa saja untuk menolong orang lain asaikan orang yang ditolong gembira. Prinsip yang depa pegang adalah "menolong orang lain tanpa mengharapkan balasan" sebab tu peminat warna hijau ni popular dalam kalangan kawan-kawan tapi depa ni sukar untuk dibaca dan agak berahsia dalam soal peribadi.
Itik Hijau : OOOOOOOO.. Macam ada ja semua ciri-ciri tu kat aku. Hihihhi..

-Tamat-

p/s :
hargailah diri anda.
sayangilah diri anda
cintailah diri anda
percayalah aura yang ada dalam diri anda

sebelum MO mengakhiri entry kali ni,
MO nak tinggalkan kalian semua dengan tiga soalan..
jawablah dengan jujur.

1. Siapakah sahabt karib anda?
2. Dengan siapakah banyak masa anda dihabiskan?
3.Siapa yang menjadi pendorong anda?

(sila jawab dahulu sebelum scroll ke bawah)

jawapan
-
-
-
-
-
-
-

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
DIRI KITA SENDIRI..
betoi dak..
24 jam kita dengan diri kita..
so opkos la sahabat karib kita adalah diri kita.
nak habiskan masa dengan sapa lagi, 
kalo bukan dengan diri kita sendiri kan.
pendorong utama kita mestilah kita sendiri, 
Minda kita yang mengawal apa yang kita mahukan sama ada kita mahu berusaha atau tidak.

p/s 2:
MO suka warna hijau tapi jangan tanya pasai apa blog warna pink. ngeeee

(lectrer dok bercakap kat depan, MO dok tulis cerita ni kat belakang..
hihihi..jangan ikut perangai MO yang ni)

sekian wassalam..

28 Pesanan:

f_aRa_aINa989 said... [Reply]

Itik hijau ni kalau ada betui2 mesti comey...hehe



Sukar untuk telinga berkata tidak

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

terbaek kamu.. nadh suka sgt cita ni.. ehehe.. ;) itik ijau ya.. ;) hehe.. kami suka sgt..

♥sophie♥ said... [Reply]

hee,, suke entry MO yg nie,, tak penah dgr lagy citer nie,,
suke,, yep kita lahh yg membentuk diri kita sendiri =)
tengs sharing diz !

Muslimah Optimis said... [Reply]

@f_aRa_aINa989

hehehheh.. hanya kisah rekaan... kalo nak jumpa betoi2 tuang cat hijau atas badan itik ..hihi

Muslimah Optimis said... [Reply]

@fRaMe LenSeS

terima kasih tapi tak boleh lawan cerita ampa buat nadh...

Muslimah Optimis said... [Reply]

@♥sophie♥

hihihihi.. tak pernah dengaq la sebab MO baru reka ja cerita ni..hihihi..idea dari kisah dongeng burung gagak crita zaman budak2 tu..hihihi..betul kita adalah apa yang kita fikirkan.. thax membaca

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

Aimaa :: na ada la cita kami tu.. ;) ampa pn apa kurangnya.. ;) kami kan pengikut tetap cita ampa.. hihih. .;)

Muslimah Optimis said... [Reply]

@fRaMe LenSeS

ampa banyak idea... kami kena banyak belajaq dari ampa la pasni..kan sifu nadzri

apik pehe said... [Reply]

hahaha..x kire,,ni nak tanya..pasai pa blog kaler pink?

saya bukan tomato said... [Reply]

suka :))

sdg menghargai diri sendiri :)

angah said... [Reply]

wahh terharu nya la sebb hijau nie...
awat ka xtag nama angah ja kn angah suka ijau..hahhaha so sweet la entry nie angah suka sgt la..hahaha xyesal pow pilh kaler hijau blog ku nie...


p/s:mari la singah di blog "hijau itu bumi tuhan"
http://angahshark.blogspot.com/2011/03/hijau-itu-bumi-tuhan.html

shahjiehan said... [Reply]

gile ah,... 717..ritu sama.. lani dah tinggakan SJ jauh noh.. sob3

jom baca dan komen Concept Phone Blackberry Empathy. | ! !shahjiehan [dot] com ! !

mr E oSk gurL said... [Reply]

kami suka warna biru....tapi suka warna hijau jugak...most of my cloth is green in colour...=)

HajarRasdi [BdkKck] said... [Reply]

tadi baca ja. hehe. skrg baru nak comment..
hajar tringin nak buat entri mcm nie. tp, x reti.. waaa~
macam mana?

Muslimah Optimis said... [Reply]

@apik pehe

hahahhaha... nanti MO jawab kat entry na..hihihi

Muslimah Optimis said... [Reply]

@saya bukan tomato

terima kasih kerana suka sebab k.a pun sedang menghargai diri sendiri gak tu yang keluaq entry ni tu..hihi

Muslimah Optimis said... [Reply]

@angah

hihihihi.. angah..ok nanti kalo ada masa insyaALlah akak buat entry salblog hijau na..the akak tag angah tau..hiih

Muslimah Optimis said... [Reply]

@shahjiehan

mana ada jauh sangat..comei kan 717

Muslimah Optimis said... [Reply]

@mr E oSk gurL

hihihihi.. yaka..insyaAllah kalo ada masa nanti MO buat cerita pasai kale biru plak na..hhihi

Muslimah Optimis said... [Reply]

@HajarRasdi [BdkKck]
hehhehe..hajar menulis kerana hajar nak menulis..hihihi..bukankerana orang lain..hihihi

Hadi Rofiee said... [Reply]

Memang baguslah cerita ini. I Like it. Mungkin boleh minta keizinan untuk diolah bahasa di blog saya. Kredit akan diberikan. :-))

Saya juga suka warna hijau. Lihat header di blog saya. Hehe.

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Hadi Rofiee

hehehehe... boleh..boleh.. pilih saja nak artikel mana... lihat kat pesanan penaja.. insyaAllah sama2 kita berkongsi...

haha..suka hijau ka??? hijau kan tenang... tu ramai orang suka..hihi

saouri said... [Reply]

^_^ comei la cite nie....nice entry...^_^

Hadi Rofiee said... [Reply]

@Muslimah Optimis

Pesana penaja?

waN Mohd Salim said... [Reply]

assalamualaikom MO pe khaba ???

hanim azhari said... [Reply]

waa..best entri ni..setuju sgt2 sahabat karib kite ialah diri kte sndri..:)

hafiz hafizol said... [Reply]

Tenkiu MO..

haikalblank said... [Reply]

keh3....bagus...segala apa kita ada tu, itulah yang ditetapkan. Syukur? Itu perkara yang tak payah diajar lagi dah. Segala pemberianNYA adalah yang terbaik.