TELUR AYAM ASLI KA TIRUAN NI?? HATI-HATI KETIKA MEMBELI

Assalamualaikum..
kejap tadi on FB kejap sebelum nak ke bengkel (bukan bengkel kereta)
lepas tu terpandang pakcu MO (bukan pakcu kandung) post kt FB pasal entrynya yang berjudul
"Teloq hang ori ka tiruan?"

so pi la usha sat..
erkkkk... terkejut aih ceq...
dalam zaman serba canggih ni ada teloq (telur) ayam tiruan...
telur tiruan ni konfem r bersih dari taik ayam kan..
so kat komen tu ada la tulis nak kena pi cari teloq yang ada taik ayam la pasni..
ngeh4...
GEORGE TOWN – Sekali pandang, ia tidak ubah seperti telur ayam gred A namun, ia sebenarnya telur tiruan yang dibuat sepenuhnya daripada ramuan bahan-bahan kimia berbahaya. Itu pendedahan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang mendakwa telur berkenaan rupa bentuknya tidak ubah seperti telur ayam sebenar dan tidak menolak kemungkinan ia terdapat di pasaran negara ini. Presidennya, S.M. Mohamed Idris berkata, siasatan awal pihaknya mendapati, kulit telur tiruan itu diperbuat daripada lilin parafin dan kalsium karbonat. “Kuning telur dan putih telur tiruan itu pula dihasilkan menggunakan natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna lemon,” katanya di sini semalam. Menurut S.M. Mohamed, pada amnya bahan-bahan itu merupakan makanan tambahan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama dalam bahan-bahan pemprosesannya. Justeru, pemakanannya dipercayai mampu mengganggu kadar metabolisme dalam badan, hati dan otak jika dimakan pada kadar yang kerap.
bayaha (bahaya) ni. Jom tengok cara-cara nak buat telur tiruan ni..

Langkah 1: 
bahan-bahan mentah (macam tepung ja pun)
 Telur tiruan dibuat dari calcium carbonate, starch, resin, gelatin, alum dan bahan kimia lain

Langkah 2:
Ni nak buat telur kuning.

Kalsium klorida dan  pewarna dimasukkan kedalam 2/3 bekas acuan berbentuk bulat, maka terbentuklah satu lapisan pada telur kuning tersebut. Pigmen kuning ditambah menjadikan ia telur kuning yang sempurna

Langkah 3 : 
Ni nak buat telur putih
Sama seperti penghasilan telur kuning di atas, proses pembuatan telur putih ini menggunakan acuan yang lebih besar dan bujur (sebelah kiri). Hanya 1/3 sahaja telur putih yang dibentuk kerana telur kuning yang dihasilkan terlebih dahulu akan dimasukkan kedalam telur putih (1/3 + 1/2 = 1). Pembentukan telur akan terhasil selepas satu jam setelah dibasuh dengan air. Telur kini terbentuk dan bersedia menerima 'kulit telur'

Langkah 4: 
Ni nak buat kulit telur
Dengan menggunakan benang jahitan, garisan akan dibuat di permukaan telur putih yang telah dihasilkan tadi,  proses ini dilakukan di dalam campuran kalsium karbonat dan lilin parafin untuk membentuk lapisan nipis kulit telur. Garisan yang dibuat adalah bertujuan memastikan bahan kimia bereaksi dengan putih telur tersebut. Kemudiaanya ia akan dibiarkan kering seketika dgn dibasuh dengan air sejuk. Proses ini diulang beberapa kali untuk mendapatkan kulit telur pada ketebalan yang bersesuaian. 

 hohohohohoho... 
macam mana kawan-kawan???? tak la susah sangat nak buat teloq ayam fake kan..
huhuhuhuh...

haaaaa, kat sini dah belajaq cara nak buat teloq ayam tiruan ni..
jom klik sini untuk mengetahui cara mengenali dan membezakan teloq ayam tiruan ni pulak..
klik jangan tak klik..
rugi...

p/s :
lepas ni kalo nak beli teloq ayam nak cari hat ada taik ayam tu..
tapi jangan lupa basuh sebelum nak masak...

sekian wassalam...

14 Pesanan:

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

menakutkan.. macam2 aih skg.. ;)

Budak Botak said... [Reply]

pernah buat gak entry pasal nie, he3...

hanim azhari said... [Reply]

makin lama..manusia semakin pandai & teknologi semakin canggih..tpi kekadang bukannya membawa kebaikan kpd kite tpi membawa keburukan huhu..lepas ni nk beli telor kena tgk2 dulu

cek's said... [Reply]

macam tu kan owg skrg nak cari duit..xpkirkan tentg orang lain..kejar harta, tp orang lain merana..hurm

cek's said... [Reply]
This comment has been removed by the author.
Pakcu said... [Reply]

maceh kakak power rangers pink!!! hehe

Muslimah Optimis said... [Reply]

@fRaMe LenSeS

tau xpa..dah la kami suka makan nasi lemak dengan teloq goreng mata qebau..huhuhu

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Budak Botak

heheheh..apa yang kita tau kita kongsikan bersama..sebab maklumat ni kena disebarkan

Muslimah Optimis said... [Reply]

@hanim azhari

aha tau xpa..apa pun atas manusia jugak nak amik yang baik atau yang buruk..teknologi tak bersalah tapi manusia yang menyalahgunakan teknologi.. aha tengok taik ayam dulu...hihihihi.. tengok betoi2, tak pun tanya kat tuan kedai kan, ni telur ayam ori ka fake ni??hhihi

Muslimah Optimis said... [Reply]

@cek's

aha..orang kata money is everything

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Pakcu

power rangers pink cakap sama-sama..hihi

HaDi said... [Reply]

Macam2 bisnes skrg...
Tp klo untuk org kedekut smpai nk beli telur pn berkira blh la bt telur sendiri...=)

Muslimah Optimis said... [Reply]

@HaDi

hehehehhe..ustaz hadi sanggup ke nak makan telur tiruan yang dubuat sendiri tu??hihihi..banyak bahan kimia tu..hihi

cleo said... [Reply]

sgt x paham...nap smpy cmni skali? telur ayam pn blh jd tiruan ka??x sdp ka telur ayam yg slma ni dok mkn? ka mahai pulak lani??