PERMUDAHKAN NIKAH CEGAH PENZINAAN...

Assalamualaikum..

"Kahwin dah nikah je belum"..
pernah dengar ayat ni???
ermmmmm...
kenapa agak-agaknya terjadi penzinaan ni???
banyak sebab dan faktor yang menjadi penyumbang utama kearah berlakunya masalah sosial tersebut.

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang(lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka iskin, Allah akan memberikan kekayan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah s.w.t maha luas rahmat dan kurniaanNya lagi maha mengetahui.”
An-Nuur : 32

Perkahwinan tidak terlepas daripada risiko. Pernikahan di usia muda di alam kampus hanyalah satu kaedah rawatan untuk membendung gejala maksiat dalam kalangan remaja. Sekurang-kurangnya walaupun ia berisiko, ia masih dapat mengelakkan risiko yang lebih besar. Namun bagi yang ridak terlibat dengan gejala berpacaran, digalakkan supaya menumpukan perhatian kepada pelajaran.

Daripada dok bercinta lama-lama tanpa ikatan yang halal baik nikah khitbah kan.. Kelebihan nikah khitbah ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hokum agama. Andai dalam tempoh itu mereka bertemu, keluar makan, dating, study bersama bahkan kalau mereka mengadakan hubungan persetubuhan sekalipun, maka ia tidak salahdan tidak haram. Pasangan tidak perlu duduk sekali tidak perlu mecari rumah berasingan, tidak perlu menanggung satu sama lain,tidak perlu membeli peralatan rumah atau lain-lain. 
Tapi zaman sekarang ni ibu bapa tak nak bagi anak-anak kawen awal. Macam-macam diorang takutkan. Anak berzina tak takut pulak???? wallahualam.. Semoga kita dijauhkan daripada perkara mazmumah..

Jangan la sampai jadi kes seperti ini. 
sumber : sini..

sekian wassalam.

13 Pesanan:

FarAh AmiRa said... [Reply]

wah...cbe tgk owg2 zmn dolo...hehehe...rmai ja kwen awl...ok je kn??

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said... [Reply]

bukan nak kata, tapi nak salah kan mak bapak pn xleh gak..

mak bapak slalunya fikir, anak depa muda lagi, takut xleh nak tanggung anak orang dan macam2 sebab lgi sebab tu depa xbg kawen awai...

tp kdg2 depa terlampau fikirkan psl semua tu sehingga terlupa perkara2 lain..

nk salahkan mak bpk pn xleh gk...

semua tu berpunca dari hati dan org tu sendiri..

nelly said... [Reply]

nak cepat nikah ..
*mood gatal ~*

f_aRa_aINa989 said... [Reply]

setuju dgn GKSB, zaman skang ni nak kawen payah bukan sbb apa, kdg2 parents susah nk bg...

Kumbang Jingga said... [Reply]

bagus artikel ni..tumpang share gak kt blog sy hehehe..erm tambah sikit ikut pandangan sy hehe

kay_are said... [Reply]

mungkin ibubapa takut anak2 dorang xleh jalan tanggungjawab ngan baik kot.. tu sebab x bagi kawin awal2

♥sophie♥ said... [Reply]

yeah,, sambong study pastu mintak nk kawen,, haha

cik pulau said... [Reply]

nak kawen umor 25.. tapi calon tak dak lagi neh..hahaha ^^,

Woofer Storm said... [Reply]

setuju dgn sis MO tu,tapi remaja skg ni kwin bkn kerna apa,cuma nafsu smata2..jiwa muda tengah bergelagak,tapi bila dah kwin,hidup susah sikit dah bercerai2..bukan tak leh kwin awl,coz org dulu2 bnyak je kwin awal dah bhgia je..
rasnya yang mengakbtkan perzinaan ini antaranya ialah,kemajuan yang semakin pesat..semakin pesat khdpn kita ni,semakin bnyak bnda baru rsa nak buat walaupun kita tahu bnda tu tak betul..

maaf sis,kalau slh kata..

budak kampung said... [Reply]

wahhh ade geng blog putehhh keh3


kalau x malas,singgahla
18sx-baju tak seksi tapi seksi
CEO japan airline naik bas pergi kerje
18sg ngeri,akibat memandu sambil pegang talipon
aura usop wilcha!!!

Solihin Zubir said... [Reply]

kawen dah, nikah blom..
ayat anak muda skrg yg menganggap seks bebas tu perkara biasa..
nauzubillah..

angah said... [Reply]

kes nie da banyak belalu ...so zaman sekarang yang halai di haram kan yang haram dihalai kn...dunia ouh dunia....

Miss Ran said... [Reply]

erk tapi kalau tk mmpu nk laksanakan tnggungjawb takkn nk bgi kawen jugak?

pas kawen cerai sbb tak sdia nk pikul tnggugjwb..ksian ank jd mngse