Jangan Salahkan Orang yang Bunuh Diri..

Assalamualaikum. 
Huh. Hukum membunuh diri adalah berdosa besar. MO sendiri ada pengalaman kawan sekolah MO yang meninggal sebab terjun jambatan Pulau Pinang. MO dah kenal dia dari darjah 2 sampai MO terima berita kematian dia masa MO Lower 6. Huhuhu.. Mengerikan. Tapi dia Non-Muslim. Kawan-kawan lain kata dia sucide sebab awek dia ada lelaki lain.. hadoiiii... mesti akan ada orang kata "bodohnya bunuh diri kerana cinta. Carilah cinta lain".. Hohoho.. No komen pasal tu. 

Yang MO nak tekankan kat sini bukan bunuh diri tu sebagai takdir namun peristiwa seminit sebelum kejadian bunuh diri itu berlaku. Ermmm, kebanyakkan orang yang nak bunuh diri ni akan terjun bangunan, terjun jambatan, kelar tangan. Dan sebab mereka nak bunuh diri pon ada pelbagai. Putus cinta la, gagal exam la, kena hina la, kena kutuk kaw-kaw la, lagi apa sebab lagi ek? (boleh tinggalkan di ruangan komen jika ada). Tapi pernahkan anda terfikir apa yang menghasut mereka bertindak demikian???

Kononnya la, bila mati selesai masalah. Hohhhhhhhh.. Selesai la sangat kan. Balasan di "sana" tau ka macam mana?? Seksaan kubur tau ka macam mana?? Pastu buatnya patah kaki ka, pecah kepala ka, mati otak (koma) ka tu semua akan menyusahkan diri sendiri dan menyusahkan semua orang tau. Fikir-fikir banyak kali orang kata sebelum ambil sesuatu keputusan tu.

Ermmm.. Ok back to the topic (cewahh speaking omputeh la pulak).. Jangan Salahkan Orang yang Bunuh Diri.. Kenapa?? Sebab masa seminit sebelum kejadian bunuh diri itu berlaku mereka dah tak sedar apa-apa. Hati dan akal mereka sedang bertembung bercakap menyalahkan antara satu sama lain. Semua dok bermain dalam kepala. Sebelah hati berkata-kata yang protagonis dan ada yang antagonis. Sebab tu terjadinya peristiwa hitam tu. Tapi sebagai contoh jika dalam masa seminit itu telefon berdering ka ada orang sergah dari belakang ka yang membuatkan si polan tu tersedar (jika masih ada secebis iman dalam hati) pasti dia akan merasakan tindakan bunuh diri tu adalah satu tindakan yang bodoh dan dia akan berpaling kebelakang (maksudnya tak jadi nak sucide la). 

Mungkin disebabkan tekanan yang teramat sangat boleh membuatkan manusia rasa lost everything sampaikan ada yang nak bunuh diri. Jadi bijaklah tanggani tekanan. Hurmmm.. Ada satu malam tu MO sakit kepala sangat-sangat ditambah printer buat hal padahal baru je beli ink yang boleh inject2 tu..Hadoii tapi ink tu dia tak nak masuk gang pulak dengan cartridge. So MO pun called mama sembang-sembang hilangkan rindu dan mengadu pasal sakit kepala MO tu (hohoho.. macam anak manja kan.. Tapi memang pon manja dengan mama dan abah je..hihihi).. Eh apa motif MO cerita pasal ni pulak. Hoho.. Sebab mama kata mungkin MO stress kot, so, mama MO ada kongsi tips nak hilangkan tekanan yang mama dengar kat radio siang sebelum MO hello-hello dengan mama tu. InsyaAllah kalau ada kelapangan masa pasti MO akan kongsikan dengan sahabat pembaca semua. 

Maaflah sebab masih terdapat entry yang dijanjikan kepada pembaca Laman MO yang belum disiarkan.
1. Tips membaca novel tanpa menganggu tugasan harian.
2. Bendera Hitam dan Bendera Putih
3. Bedah 17 Blog Peserta Terawal Contest AKU INGIN BERUBAH.
4. Pemenang Contest (belum dapat list entry pilihan dari juri lagi dua orang. Harap bersabar ya semua)
5. Tips Menghilangkan Tekanan.

MO memohon maaf atas sebarang kesulitan. InsyaAllah MO akan cuba usahakan menulis dengan mencuri masa yang ada ni. Doakan kita semua dipermudahkan urusan, InsyaAllah.

p/s : 
MO dah beli cartdrige baru. 

Terima kasih sudi membaca sampai habis.
Sekian Wassalam. 

13 Pesanan:

Unknown said... [Reply]

bile DRIVER diri adalah nafsu dan setan..

Fasihah Supian said... [Reply]

Tak Apa MO, slow-slow, jangan stress stress nanti darah naik :)

peNulis SeNjA said... [Reply]

orang bodoh yang nak buduh diri

K O R I E said... [Reply]

thank MO! lIKE UR ENTRI

nadzli azlan said... [Reply]

sebab hutang tak bayo ! ALONG mengejo ngejo ! :p

Muslimah Optimis said... [Reply]

@JIJI YU hurmm..itulah pasal..jadikan driver kita akal

Muslimah Optimis said... [Reply]

@FasiHaH SupiaN stress itu kan teman rapat manusia..hihi

Muslimah Optimis said... [Reply]

@waN Mohd Salim hurmmm.. masalahnya orang yang cerdik pandai pon ada yang sampai nak bunuh diri..

Muslimah Optimis said... [Reply]

@K O R I E u r welcome..n thax 4 reading

Muslimah Optimis said... [Reply]

@nadzli azlan hihi..yep..mungkin salah satu sebabnya kan..hihi

Ce'gu JAERA said... [Reply]

yela.. betul jugak kan. kita selalu menyalahkan orang yang nak bunuh diri ni orang buat tindakan bodo. Sedangkan faktor utamanya adalah di luar jangkaan pemikiran waras. mungkin kerana terlalu stress.. huhu

Muslimah Optimis said... [Reply]

@Gen2Merah yeppp.. hihihi.. so bijak tangani stress ya cikgu..hihi

Areyoudys said... [Reply]

as salam..
bunuh diri..
adeii..

Berfikiran singkat ibarat surut pantai kapal tersadung, matahari memancar, serigala meraung.