Antara POMKI dan SHEMALE


Assalamualaikum dan Salam sejahtera. 

Benarlah kata Imam Al-Ghazali, perkara yang paling jauh adalah masa yang ditinggalkan. Kini Ramadhan bakal menginjak ke Syawal. Usia kita bertambah sehari lagi. Usia kita semakin pendek sehari lagi.

Bila dengar POMKI apa yang anda semua bayangkan??? Ermmmm... Kalau sebut Shemale lak??? Apa yang anda semua bayangkan??? OJ..  Meh sini nak share sikit maklumat pasal POMKI dan SHEMALE ni.. POMKI merupakan singkatan bagi Perempuan tapi Lelaki. SHEMALE pula maksudnya dalam bahasa Inggeris, jadi sama saja kan. 


Artikel kali ni adalah berdasarkan kajian yang pernah dilakukan oleh senior MO dalam subjek Silang Budaya dua tahun lepas. Definisi Shemale atau Pomki atau lebih dikenali sebagai Mak Nyah. Kita tengok dulu definisi yang diberikan oleh pakar psikologi.


Individu yang dilahirkan dengan ciri-ciri biologi lelaki tetapi merasakan dirinya perempuan (Carrera, 1981), 

Satu keadaan di mana anatomi seksualnya seseorang itu tidak sesuai dan bertentangan dengan orientasi sesksualnya yang sebenar (Mc Carv , 1978),


Peringkat Perkembangan Pomki @ Shemale @ Mak Nyah ni.


1. Peringkat Naivete
  • Kebanyakan mak nyah pada peringkat awal tidak sedar tentang kepentingan dan kesan budaya ke atas dirinya.
  • Mereka mula terlibat dengan mak nyah kerana dibesarkan dengan sepupu perempuan. dan bermain dengan alat permainan perempuan seperti bermain anak patung dan bermain masak-masak.


2. Peringkat Encounter 
  • Perubahan berlaku secara perlahan-lahan dalam diri.
  • Ketika dahulu gemar mengusik rakan-rakan wanita tetapi kini lebih gemar rakan lelaki menegur.


3. Peringkat Naming 
  • Didiskriminasikan oleh rakan-rakan dalam kelas 
  • Sering ditertawakan dan menjadi bahan ejekan namun lama kelamaan sudah terbiasa dengan persekitaran.
 
4.Peringkat Self Reflection
  • Menilai segala perubahan yang berlaku dalam diri selama ini, dan tetap merasa puas walaupun telah ditegur oleh abang dan ayahnya sendiri.
  • Dapat sokongan daripada kawan-kawan untuk tetap menjadi mak nyah    
  
5.Peringkat Intergration
  • Buat masa ini, dia tidak merancang untuk merubah dirinya menjadi lelaki normal sehingga dia merasa kepuasan untuk kelihatan lebih cantik berbanding wanita-wanita lain. 
  • Namun, dia telah meletakkan satu paras yang mana setelah memperolehi kepuasan, dia akan merubah dirinya kepada seorang lelaki. Kalau seseorang itu dilahirkan sebagai khunsa yakni mempunyai dua kemaluan maka tidak menjadi masalah untuk dia melakukan pembedahan dan menukar menjadi kepada jantina yang dikehendakinya tapi kalau sekadar suka-suka itu melawan fitrah namanya. 


MO kata : 
Dah elok-elok dilahirkan sebagai lelaki kenapa nak tukar jantina jadi perempuan pulak?? Jadi perempuan tak semudah yang disangka sehinggakan masa MO kecil dulu MO pernah tanya diri MO "kenapalah aku dilahirkan sebagai perempuan dan bukan lelaki" sebab masa tu MO tengok budak-budak laki banyak main je. MO lasak orangnya masa kecik-kecik dulu, kawan dengan budak-budak laki je sebab tu berfikiran macam tu. Syukur Alhamdulillah, bila dah masuk sekolah MO dah jadi perempuan sejati sehinggalah sekarang. Hihihi. 


Setiap kejadian tu ada asbab-musababnya.  Tak perlu nak mengubah kejadian yang akan merosakkan diri sendiri. Ingat buat pembedahan tukar jantina tu senang ke?? Silap-silap haribulan boleh cacat seumur hidup. Nauzubillah. 


Renung-renungkan. 


Sekian Wassalam.


18 Pesanan:

pengemis Cinta~ said... [Reply]

oh MO perempuan sejati.alhamdulillah.hihii;)

berat nanang (loghat terganu ^^) hamba2 yang tak sedar keistimewaan masing-masing, Tuhan sudah mencipta semoleknya sesuatu kejadian itu.kenapa perlu diubah..mujahadah melawan nafsu amatlah susah kan,tetapi bukan mustahil..

ps: nice sharing MO, dapat ilmu baru hari ini;)syukran

Halawatul_Insyirah said... [Reply]

Kalau terlalu mengikutkan nafsu, tanpa Agama sebagai bentengnya, macam tu lah jadinya. nak bertukar jantina laa. na'uzubillah.

p/s: samalah. dulu waktu kecik sokmo laa fikir, kenapalah diri ni perempuan. tak lelaki.:D

.bLoG aKu KaN. said... [Reply]

itu masalahnye bile agama dibelakangkan.....Islam hanya pada nama... bile tegur, katanya hormon perempuan lebih...die xnak pun dilahirkan macam tu..tp, xsedar...sume tu mainan nafsu semata.. balik2 salah hormon, salah hormon......kalau macam tu, nak salahkan Allah s.w.t la kn.....haihhh!!!

*teremosi plak..huhu*

Gen2Merah said... [Reply]

bertukar jantina adalah sesuatu perkara yang terkutuk.. moga kita dan keluarga dijauhkan daripada kelakuan tersebut..

salam Ramadan MO..

cucu umie said... [Reply]

herm...bg ayie yg pasti mereka ini sbnarnye tgh dalam kecelaruan identiti..mereka ptut diberikan kauseling + beri beri mereka ruang untuk berubah ttpi berubh kepada yg asal...

JIJI YU said... [Reply]

ak sejati dan maskulin rasenye

Kumbang Jingga said... [Reply]

heheh entry yg detail tentang pomki..first time dengaq istilah pomki..setuju sbb kebanyakan yg jadi pomki ni sbb pengaruh sekeliling

tomatokering :) said... [Reply]

wahh pompuan sejati ye ;p hihi

tu la pelik MO .. bila cakap dorang salahkan takdir .. takdir yg buat dorg cenggitu . padahal kalau dah belajar agama kompem2 tau halal haram . xkan tak belajar agama plak kan .. huuu

Mior Syabab said... [Reply]

K.A, saya ada kwn KIPOM. Lelaki tapi bajet perempuan. Ni semua banyak berpunca dari pengaruh keluarga. Dia banyak kakak, so kakak dia dah macam train dia jadi perempuan pulak. aihh

Ramai juga yg pandang serong dkt golongan ni, tp tak cuba nak dekati dan ubah. hehe

fRaMe+LenSeS said... [Reply]

shian kat depa.. T.T

Iffah Afeefah said... [Reply]

pomki tak penah dgr lak

tula

kdg slh mak bapak tak didik bebetul

kdg slh pskitaran sbb mendorong buat cmtu hurmmm

Solihin Zubir said... [Reply]

errr.. 1st time dgr istilah POMKI.. haha..

junko-el-hida said... [Reply]

Pergh!..terbaik..info macam nie la yang perlu ada pada blogger..pengetahuan!..aku suka entri2 mcm nie..simple & ada pelajaran kt situ..good job MO!

Wanz Mejuez said... [Reply]

Makin hari makin ramai anak remaja ke arah shemale.. hmmm

apa yang dalam kepala mereka fikirkan wan pun tak tahu.. nak salah kan siapa pun tak tahu..

patu kita n keluar perlu membimbing anak2 sendiri supaya belajar lebih banyak hukum hakam agama kita... Manusia sekarang ni kekadang keliru dengan dri sendiri...

aku doakan kepada mereka yang telah bertukar jantina tu kembali bertaubat....

Nuur mutiara said... [Reply]

Alhamdulillah tambah lagi satu ilmu..sy bersyukur dilahirkan sbgai perempuan..doakan yg lain pun macam tu :)

Zul Fattah said... [Reply]

nice info.. haha.. ni kali pertama dngar perkataan pomki.. haha

udin said... [Reply]

1st time dgr gelaran pomki.. yg shemale mmg selalu dgr.. hurmm.. apa2 pun betul la kata MO tu.. dah elok2 Allah jadikan lelaki.. buat apa nak ubah kan.. setiap sesuatu kejadian tu ada sebab musababnya.. nice info.. hehehe..

aniki said... [Reply]

dari tukar alat kelamin baik potong pala terus..lagi senang hidup..