Peluang berjumpa dengan Lailatul Qadar

 
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...
Soalan ni ditanya oleh seorang kenalan di salah satu group FB. 
"Boleh tak sapa-sapa berkongsi ilmu tentang lailatul Qadar. Chu nak tanya kalau seseorang muslim itu tak beribadat kepada ALLAH. Adakah peluang untuk dirinya berjumpa dengan lailatul qaadar memang tak ada??? Atau macam mana??"
 
Dalam hadis Rasulullah s.a.w. menyebut 

Maksudnya: 

"Rasulullah bersungguh-sungguh beribadah pada 10 akhir bulan Ramadhan lebih daripada yang lainnya. Rasulullah s.a.w. melakukan ibadah pada malam itu bukan hanya setakat baginda sahaja tetapi baginda menyuruh ahli keluarga bangun bersama beribadah. Kata Aisyah r.a. Maksudnya: "Nabi s.a.w. apabila masuk 10 akhir bulan Ramadhan baginda mengikat kainnya. Menghidupkan malam dengan beribadah dan membangunkan keluarganya untuk sama-sama beribadah. Mengikat kainnya bermaksud bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah."

"Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu"

MO kata : Hanya insan-insan terpilih yang beriman dan bertakwa sahaja yang dipilih. Adakah kita tergolong dalamnya? Lailatul Qadr ni adalah ganjaran kepada hamba yang bertakwa.

MO kata lagi : Ramadan dan nak habis, sedih la pulak. Huhuhu

Sekian Wassalam.

 

7 Pesanan:

Mr. Straw said... [Reply]

harap2 mcm tu lah...

JIJI YU said... [Reply]

sapu je sume malam

Saiazuan said... [Reply]

penghayatan tu pengting. only selected boleh jmpa

cucu umie said... [Reply]

insan2 yg bertuah dan sentiasa bertaqwa incya-Allah pasti akan jumpa.. btw, gunakan malam2 last nie dgn sebaik2nyer..

Nuur mutiara said... [Reply]

buat amalan setiap malam..kalau ada rezeki insyaAllah boleh dapat malam lailatul Qadar tu :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply]

org kata..klu kita tgu pun klu takda rezeki nak jmp mlm lailatul qadar..org tu akan terlena atau ada hal lain time tu

aniki said... [Reply]

siyok woo kalau dapat lailatul qadar